ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #СПОРТ #РАШАБУМ #ЛАЙФХАКИ #ООС #КОРУПЦІЯ #ІНФОГРАФІКА

Очікуємо, що замовники сектору безпеки і оборони відповідальніше ставитимуться до планування закупівель та економії державних коштів — Ігор Копитін

Прочитаєте за: 6 хв. 18 Червня 2021, 15:19

АрміяInform продовжує висвітлювати реформи системи оборонних закупівель та ОПК, покликані прибрати корупційні ризики в цих сферах та впровадити західні стандарти, які забезпечують ефективне використання державних активів та ресурсів.

У сфері оборонних закупівель маємо конфлікт понять і процедур, який необхідно терміново виправляти

Як просувається імплементація Закону України «Про оборонні закупівлі», реформування та погодження  ДОЗу та ухвалення законопроєкту про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності, наш кореспондент веде бесіду з народним депутатом Ігорем Копитіним, членом Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки, головою підкомітету з питань оборонної промисловості та технічної модернізації.

Чи відбулася імплементація Закону України «Про оборонні закупівлі»? Як це позначиться на ДОЗ-2021?

— Закон України «Про оборонні закупівлі» вступив дію з 1 січня 2021 року.

При цьому були відповідні перехідні положення по завершенню контрактів, які укладені досі. Також на перехідний період дали можливість проводити планування оборонних закупівель на 2021 рік відповідно до старих нормативних документів.

Але, так сталося, що нові підзаконні нормативні акти не були вчасно ухвалені. Планування відбулось за старими документами, і за логікою -закупівлі у цьому році теж мали б відбуватись за попередніми нормами. Але ухвалені із запізненням нові Постанови КМУ скасували старі, не передбачивши у нових документах можливості завершити закупівлі по ДОЗ за старими нормами. Нова постанова ДОЗу не стосується, тобто маємо конфлікт понять та процедур, який необхідно терміново виправляти. Наразі ця ситуація виправляється, але вже минуло пів року.

Також виникла інша проблема через відсутність реєстру виконавців оборонного замовлення. Реєстр досі не сформовано, а без включення до нього виробників неможливо укладати з ними контракти за закритими закупівлями.

ДОЗ не розтаємничили, їх просто стало інакше називати. Однак законом передбачено звужені критерії до включення закупівель у закриту частину. Сподіваємось, що значна номенклатура товарів перейде у відкритий план.

ДОЗ-2021, який нині погоджує ваш Комітет, уперше має відкриту та закриту частину. Яка його частина розтаємничена?

— Державне оборонне замовлення не має відкритої та закритої частини, увесь ДОЗ — таємний. Однак водночас як раніше, так і тепер існують відкриті плани. У попередні роки відкриту частину закупівель Комітет не погоджував — зараз погоджує. У цьому принципова різниця.

У новому законі також передбачена закрита частина за визначених умов, але тепер вона називатиметься не ДОЗ, а Зведений трирічний план за закритими закупівлями. Тому держоборонзамовлення не розтаємничили, його просто стали інакше називати. Водночас Закон України «Про оборонні закупівлі» передбачає звужені критерії до включення закупівель до закритої частини. Сподіваємось, значна номенклатура товарів перейде у відкритий план.

Профільний парламентський комітет прискіпливо аналізує ДОЗ. Як на це реагують замовники? Які перспективи розширення парламентського контролю, очікувані наслідки?

— Ми працюємо другий рік і вже вдруге так прискіпливо розглядаємо державне оборонне замовлення. Замовники реагують болюче, бо у депутатів багато професійних запитань до доцільності закупівлі саме таких товарів для посилення спроможностей військових формувань, і Збройних Сил зокрема.

Болючим для замовників є пізнє погодження ДОЗ. Але Комітет не є причиною таких затримок. До нас ДОЗ двічі потрапляв із значною затримкою. Торік — у березні, а в 2021 — взагалі у квітні. Ми майже щодня збиралися для погодження цього значного за обсягом документу. І наш термін погодження був мінімальним – у більшості позицій погодили документ майже за тиждень.

І це при тому, що розширення парламентського контролю відбулось, як я вже зазначав, на відкриту частину закупівель. Тобто, на речове майно, пальне, продовольство й інше. Які наслідки такої роботи? Очікуємо, що замовники сектору безпеки та оборони відповідальніше ставитимуться до планування закупівель та економії державних коштів.

Інформацію про закриті закупівлі оприлюднюватимуть, але тільки за фактом закупівель і без подробиць

Чи передбачається оприлюднення виконаних держпідрядів ДОЗ за минулий рік, як це передбачає Закон «Про оборонні закупівлі»?

— Закон передбачає оприлюднення тільки відкритої частини і розсекречення колишніх контрактів по ДОЗ, але після відповідної експертизи. Інформацію про закриті закупівлі оприлюднюватимуть, але тільки за фактом закупівель і без подробиць.

Профільний Комітет Верховної Ради підтримав законопроєкт про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності (№ 3822). Які перспективи його ухвалення парламентом? Як цей закон вплине на ОПК? Чи забезпечить він реалізацію стандартів корпоративного управління ОЕСР?

— 9 червня на засіданні Комітету зробили черговий крок до розгляду законопроєкту 3822 щодо реформування оборонних підприємств державної форми власності. Робоча група з опрацювання проєкту розглянула зауваження Головного юридичного управління до остаточної редакції законопроєкту. Запропоновано доопрацювати остаточний текст задля узгодження окремих положень, термінології, усунення прогалин у тексті підготовленого до другого читання проєкту закону. Отож, виходимо на фінішну пряму, готуємось до роботи в сесійній залі.

За рахунок трансформації підприємства очистять від зайвого, непрофільні активи передадуть на приватизацію. Профільні ж активи об’єднають у відповідні холдинги для виробництва сучасної військової техніки та озброєння.

Законопроєкт 3822 має створити реальне підґрунтя для трансформації Концерну і підприємств, які входять до його складу. Мета нашої роботи — створити сучасну систему управління держпідприємствами оборонно-промислового комплексу України. Якщо цей Закон ухвалять, перетворення відбудуться в мінімально можливі терміни.

На час реорганізації буде забезпечено безперервне ведення виробничої діяльності, а також правонаступництво утворених господарських товариств. Тобто нічого не зупиниться і не зникне. За рахунок трансформації підприємства очистять від зайвого, непрофільні активи передадуть на приватизацію. Профільні ж активи об’єднають у відповідні холдинги для виробництва сучасної військової техніки та озброєння.

В результаті позбудемося радянського спадку в управлінні галуззю, зробимо цивілізаційний вибір на користь сучасної, ефективної й прозорої моделі управління державними оборонними підприємствами, яка відповідає стандартам корпоративного управління ОЕСР (Організація економічного співробітництва та розвитку, створена 1961-го на базі Європейської організації економічного співробітництва. — Авт.)

СБУ потребує радикального реформування, але є моменти, де не потрібно різати «по живому»

Як оцінюєте перспективи проведення реформи СБУ, подолання радянських підходів до тотального засекречування?

— СБУ потребує радикального реформування, але є моменти, де не потрібно різати «по живому». Це, насамперед, контррозвідка, тобто протидія шпигунству, підрив основ державності суверенітету тощо. Ці органи мають залишитись з повними повноваженнями, зокрема, і слідства. Тим більше, у нас війна. Не забуваймо, що у 2014 році виявилась величезна кількість зрадників у лавах правоохоронних органах та ЗСУ…

Чи є фактичні перспективні напрацювання в ОПК, які реально зміцнять обороноздатність країни, зокрема, в авіаційній сфері?

— Звісно, з початку війни держава почала значно збільшувати витрати на оборону. Це вдихнуло життя не тільки в кількісні, а й якісні показники підприємств ОПК. Але нам ще треба багато працювати для їхнього системного завантаження.

 Держава вперше замовила нові «Ани», що є безумовною підтримкою української авіаційної галузі. Працюватимемо, щоб наші підприємства отримували такі замовлення регулярно

Щодо авіації, держава вперше замовила нові «Ани». Це безумовна підтримка української авіаційної галузі. Працюватимемо, щоб наші підприємства отримували такі замовлення регулярно, і не тільки від Міністерства оборони, а й інших відомств сектору безпеки та оборони.

Дякую за бесіду.

9
1

Кореспондент АрміяInform
Стежте за нами в Instagram