ТЕМИ
#ТЕРОБОРОНА #СОЦЗАХИСТ #СПОРТ #РАШАБУМ #ЛАЙФХАКИ #ООС #КОРУПЦІЯ #ІНФОГРАФІКА

«Теза, що в новому законі ветеранів позбавляють права на першочергове отримання житла, є неправильною»

Прочитаєте за: 7 хв. 16 Березня 2021, 16:46 8

АрміяInform вже повідомляла, що у Верховній Раді України підготовлений до розгляду законопроєкт «Про статус ветеранів та членів сімей загиблих (померлих) Захисників України та ветеранів» (реєстраційний № 3407). Ця публікація викликала неабияку зацікавленість у наших читачів. Зокрема, ми отримали і негативні відгуки щодо начебто відсутності в новому законопроєкті пункту, який передбачає право на першочергове забезпечення житлоплощею учасників бойових дій. Так це чи ні? За роз’ясненнями звернулися до одного з авторів цього законопроєкту, колишнього першого заступника міністра у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України, представника Ради ветеранів при КМДА Антона Колумбета.

Статус «ветеран посмертно» з відповідним пакетом соціальних гарантій для членів родини

Пане Антоне, розкажіть про головні новації законопроекту.

Коли ми розпочинали роботу над цим закопроєктом, то розуміли, що в нашій країні поняття «ветеран» — це слово, яке визначало також, наприклад, ветерана праці (соціалістичної праці), та й взагалі часто застосувалося до будь-якої людини поважного віку. Це своєрідний спадок радянської епохи. Тому вкрай важливо було законодавчо закріпити визначення «ветеран» і чітко окреслити коло осіб, на яких цей статус розповсюджується. Отже, ветеранами є особи, які безпосередньо брали участь у бойових діях під час захисту Батьківщини або на території інших держав. До людей з таким статусом належать: учасники бойових дій, постраждалі учасники Революції Гідності, ветерани з інвалідністю, ветерани посмертно. Щодо категорій «учасники бойових дій» та «постраждалі учасники Революції Гідності» — тут, гадаю, все зрозуміло. «Ветерани з інвалідністю» — особи, які дістали інвалідність під час бойових дій. Тепер щодо категорії «ветерани посмертно». Є прецеденти, про які мало хто говорить, коли людина загинула, а офіційного статусу учасника бойових дій не отримала. Здебільшого це стосується представників добровольчих підрозділів. Таких людей доволі багато, особливо, якщо вести мову про 2014 рік. Тобто раніше виникала така колізія: людина віддала своє життя, захищаючи Батьківщину, а статус учасника бойових дій їй присвоїти неможливо, бо особи вже немає… І тут мова навіть не про пільги, а бодай якесь відзначення таких людей. Родина має знати і чітко розуміти, що її син (батько, брат) загинув за Батьківщину. Тому ми ввели саме такий статус: «ветеран посмертно» з відповідним пакетом соціальних гарантій для членів родини.

«Право на першочергове отримання житла» є недіючою пільгою

Тепер щодо пакета соціальних гарантій, простіше пільг. Чи урізає новий законопроєкт пільги ветеранам?

Одразу зауважу, що жодного урізання пільг у новому законопроєкті не передбачено. Зрештою, це заборонено нормами чинного законодавства. В законопроєкті № 3407 передбачена можливість надання пільг альтернативними шляхами. Для чого це зроблено? Річ у тім, що чинне законодавство у сфері захисту та державної підтримки ветеранів багато чого обіцяє і майже нічого конкретного не дає. Тобто є якийсь пакет пільг без реальної перспективи їх реалізації. І в цьому — головна проблема, яка породжує соціальну напругу у ветеранському середовищі й відчуття непотрібності, «покинутості». Провідна ідея законопроєкту № 3407 є в осучасненні пакета соцгарантій, щоб допомогти державі почати виконувати свої зобов’язання перед учасниками бойових дій.

Давайте спробуємо розібратися на прикладі пільги щодо забезпечення жилою площею для учасників бойових дій, адже новації щодо надання цієї пільги викликали найбільше занепокоєння в читачів.

— Так, після вашої публікації я, як і більшість читачів, зрозумів що учасників бойових дій позбавляють права на першочергове забезпечення житлом. Уявляєте, скільки відгуків я отримав як один з авторів цього законопроєкту і яка була їх тональність? Хочу підкреслити: теза, що ветеранів позбавляють права на першочергове отримання житла, є неправильною. Хочу роз’яснити цей пункт. Річ у тім, що чинне законодавство, зокрема Закон «Про статус ветерана, гарантії їх соціального захисту», який нині діє, передбачає норму, яка звучить як «першочергове праве на отримання житла». Це норма, яка залишилася з радянських часів, коли житло було державним і держава наділяла омріяними квадратними метрами певні категорії населення залежно від статусу та належних пільг. Нині живемо в умовах ринкової економіки і свого житла держава не має. Вона не є замовником і його власником. Саме тому люди десятками років стоять у «першочергових» і навіть «позачергових» чергах на отримання житла. Нині держава може бути лише якимось чином інтегрована в процес будівництва житла, наприклад, через держпідприємства, але кожне таке підприємство однак є повноважним власником збудованого і робить з ним те, що вважає за потрібне. Наразі всі програми, які діють для забезпечення житлом учасників бойових дій, наприклад, постанови Кабміну № 719 або № 280, усі урядові постанови, які регулюють надання кредитів на придбання житла, рішення органів місцевого самоврядування, які стосуються місцевих житлових програм і фінансуються з місцевих бюджетів — вони не передбачають надання саме житла. Вони передбачають виділення коштів з державного чи місцевого бюджетів на закупівлю житла і передачу його бенефіціару. Це не надання житла, це виділення коштів (субвенції) на його закупівлю. Тому ця норма чинного законодавства «право на першочергове отримання житла» є юридично нікчемною, і власне недіючою.

Осучаснення пільг

І як пропонуєте таку норму осучаснити?

— Коли ми намагалися осучаснити норму на першочергове забезпечення житлом ветеранів, фактично заклали у законопроєкт фактичний стан речей. У статті 7 законопроєкту «Про статус ветеранів та членів сімей загиблих (померлих) Захисників України та ветеранів» (реєстраційний № 3407) є пункт 5, який звучить так: «Учасникам бойових дій та постраждалим учасникам Революції Гідності гарантується право на разову державну цільову підтримку на придбання житла у вигляді сплати часткової вартості будівництва або придбання житла або надання пільгового іпотечного житлового кредиту за рахунок коштів державного бюджету…», і далі стандартні умови перебування на квартобліку. Ще раз підкреслю, фактично державна підтримка учасників бойових дій і постраждалих учасників Революції Гідності надається у вигляді: сплати часткової вартості будівництва (наприклад, 50%) або придбання житла повністю, коли сто відсотків вартості житла сплачується за рахунок бюджету (державного чи місцевого) чи надання пільгового іпотечного житлового кредиту за рахунок держбюджету. Простими словами, якщо, приміром, уявимо таку гіпотетичну картину, що в державі з’явилася певна кількість грошей, виділена на 100-відтсоткову закупівлю житла зазначеним категоріям населення, то така норма в новому законопроєкті передбачена. Якщо коштів виділять лише на часткову сплату — така норма теж передбачена. Те ж і для фінансування іпотечних кредитів. Ці механізми, на моє переконання, можуть стати дієвими і певним чином дозволять забезпечити житлом ветеранів. Саме забезпечити житлом, а не місцем у «першочергових» чергах. Ще маю зауважити, що у законопроєкті ми чітко прописали: державна цільова підтримка є разовою. Це дуже важливо, адже не секрет, що є особи, які користуючись певним статусом у суспільстві чи відповідними зв’язками, можуть отримувати у власність житло за рахунок бюджетів, а потім переписувати його на родичів. І… знову ставати в чергу на отримання державної цільової підтримки на придбання житла. Тому це має відбуватися лише один раз для особи, інакше забезпечення житлом перетвориться на гонитву за обрієм. Що, до речі, і відбувається наразі.

Ветеранська іпотека в США чи не найбажаніший результат військової служби

Чи вивчали закордонний досвід, розробляючи законопроєкт № 3407?

— Так, наприклад, у США ветеранська іпотека (VA Loans) — чи не найбажаніший результат військової служби. Тамтешнє міністерство ветеранів укладає угоди з банківськими структурами, і вони дуже конкурують за таке право. Ми тестували подібну програму у 2019 році. Нашій команді вартувало неабияких зусиль переконати, що подібна програма користуватиметься попитом. Зрештою ухвалено постанову Кабміну № 980, яка впровадила ветеранську іпотеку під 3% річних. Згідно з цією програмою, за середніми підрахунками, родина ветерана з трьох осіб могла б отримати двокімнатну квартиру і виплатити за 20 років повну її вартість. На місяць це виходило близько 6 тисяч гривень. Звісно, це не безкоштовно, але то був реальний шанс на отримання житла в найближчій перспективі. За цією постановою мали дуже обмежене фінансування. Для учасників бойових дій виділили тоді лише 100 млн грн. Але за два дні, коли приймали документи, на «ветеранську іпотеку» записалося близько 13 тисяч осіб. Це ще одне підтвердження, що така справа архіпотрібна для ветеранської спільноти.

І наостанок, на Вашу думку, яка вірогідність, що законопроєкт № 3407 «Про статус ветеранів та членів сімей загиблих (померлих) Захисників України та ветеранів» ухвалять у тому вигляді, у якому він наразі існує?

— Тепер, так би мовити, «вишенька на тортик». Вірогідність, що цей законопроєкт ухвалять саме в тій редакції, на моє тверде переконання — нульова. Поясню чому. Законопроєкт зареєстрований 29 квітня торік. За цей час жодних рухів у цій ініціативі не було, профільний підкомітет зареєстрував кілька власних законопроєктів, а в Мінветеранів удруге змінилось керівництво. І наскільки мені відомо, нова команда має власні законодавчі ініціативи з цього приводу. І це їхнє право…

Фото Дмитра Юрченка

12

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас в Telegram

Захищаємо світ

00
00
00
Інтерв`ю, Публікації, Соціальний захист