ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #СПОРТ #РАШАБУМ #ЛАЙФХАКИ #ООС #КОРУПЦІЯ #ІНФОГРАФІКА

Якою має бути військова поліція: у парламенті повернулися до концепції майбутнього закону

Прочитаєте за: 5 хв. 24 Листопада 2020, 11:53

При Комітеті ВР України з питань національної безпеки, оборони та розвідки триває робота над законопроєктом про військову поліцію. Робоча група на чолі з народним депутатом  Федором Веніславським, ознайомившись з опрацьованими законопроєктами, вирішила повернутися до концепції майбутнього закону.

Діяльність військової поліції, на думку науковців-правників, має поширюватися на всі військові формування, а не лише на Збройні Сили. При цьому її діяльність може спрямовуватися і координуватися Міністром оборони України.

На останньому засіданні пропозиції щодо концептуальних засад законопроєкту «Про Військову поліцію» надав представник сектору безпеки і оборони Науково-дослідного інституту Національної академії правових наук України Павло Богуцький. Більшість членів робочої групи підтримала ідею перетворення спеціального правоохоронного формування у складі Збройних Сил України – Військової служби правопорядку у Збройних Силах України у правоохоронний орган зі спеціальним статусом, який здійснює правоохоронну діяльність у сфері оборони держави. Тобто діяльність новостворюваного інституту, на думку науковців-правників, має поширюватися на всі військові формування та правоохоронні структури, а не лише на Збройні Сили. При цьому діяльність військової поліції може спрямовуватися і координуватися Міністром оборони України.

До завдань Військової поліції, на думку Павла Богуцького,  можна віднести: захист прав, свобод і законних інтересів військовослужбовців, а також членів їхніх сімей; забезпечення правопорядку у Збройних Силах України та інших військових формуваннях; запобігання, виявлення і припинення правопорушень, протидія кримінальним правопорушенням та корупції у військових формуваннях, а також на підприємствах ОПК (останнє – дискусійне питання); здійснення досудових розслідувань у кримінальних провадженнях до визначеної підслідності (за законопроєктом, представленим Міноборони, вона має поширюватися на військовослужбовців від рядового до капітана включно, старшими офіцерами та генералітетом займається ДБР. – Авт.). Також до компетенції військових поліцейських віднесуть участь у забезпеченні правопорядку в районах бойових дій, районах антитерористичних операцій; а також забезпечення виконання призначених військовослужбовцям кримінальних покарань і адміністративних стягнень. Для останнього, у складі Військової поліції має діяти дисциплінарний батальйон.

Призначення та підпорядкування керівника військової поліції, на переконання правників (аби уникнути конфлікту інтересів), має бути компетенцією уряду.

Важливою деталлю концепції є те, що військовослужбовці військової поліції під час виконання визначених законом повноважень мають бути незалежними від військового командування та органів військового управління й підпорядковуватися виключно керівникам своїх підрозділів. Щодо призначення та підпорядкування самого керівника військової поліції, то на переконання правників (аби уникнути конфлікту інтересів), має бути компетенцією уряду, що унезалежнить військову поліцію від Міноборони.

Окремий розділ закону пропонується присвятити порядку здійснення контролю і нагляду та особливостям демократичного цивільного контролю за діяльністю Військової поліції з урахуванням досвіду країн-членів НАТО та положень Закону України «Про національну безпеку».

Склалася ситуація, коли, фактично за бойових умов, чинна система органів досудового розслідування не забезпечує ефективного розслідування військових злочинів, що негативно впливає на стан боєготовності військових частин.

Усі учасники робочої групи погодилися, що створення військової поліції в Україні – це вимога часу. Бойові дії на сході вимагають дотримання суворої дисципліни у військових частинах. На сьогодні діє Військова служба правопорядку, яка займається виявленням злочинів серед військовослужбовців, а досудове слідство проводять цивільні слідчі. Тобто, склалася ситуація, коли, фактично за бойових умов, під час виконання завдань у районі проведення АТО чинна система органів досудового розслідування не забезпечує ефективного й оперативного розслідування військових злочинів, що негативно впливає на стан боєготовності військових частин і підрозділів ЗС України та інших військових формувань.

З урахуванням закладеного в статті 121 Конституції України вичерпного переліку функцій прокуратури України, після введення в дію положень ст. 216 КПК України, досудове розслідування військових злочинів має належати до компетенції слідчих органів МВС України. Проте розслідування цієї категорії злочинів є невластивою функцією вказаного правоохоронного органу й суперечить міжнародним стандартам і практиці боротьби зі злочинністю в арміях розвинутих країн Європи та світу.

У Великій Британії та Канаді чисельність військових поліцейських становить 2% від загальної кількості військовослужбовців, у США – 3–4 %, у Франції – до 10%.

Дискусійним залишається питання чисельності військової поліції. Згідно з пропозицією Міноборони, вона має складати не менше ніж 8,5 тис. особового складу, однак з огляду на розширення функціоналу ця кількість зросте. Орієнтиром у цьому питанні може стати міжнародний досвід, адже у більшості провідних країн Європи та світу існують правоохоронні органи з військовим статусом (військова поліція, карабінери, жандармерія). Так, у Великій Британії та Канаді чисельність військових поліцейських становить 2% від загальної кількості військовослужбовців, у США – 3–4 %, у Франції – до 10%.

Наприклад, військова поліція ЗС США налічує понад 30 тис. осіб. Американські військові поліцейські підтримують дисципліну серед військовослужбовців, ведуть розслідування військових злочинів, а також беруть участь у проведенні антитерористичних заходів. До того ж до їхніх завдань входить «ліквідація або сприяння в ліквідації хвилювань серед цивільного населення», зокрема й у тих країнах, де дислокуються частини і підрозділи ЗС США. У Німеччині чисельність особового складу військової поліції становить близько 4,5 тис. осіб, які в мирний час охороняють військові об’єкти, органи управління, забезпечують безпеку транспортних перевезень, підтримують дисципліну у військових формуваннях. У Великій Британії – 5 тис. особового складу військово-поліцейських підрозділів. У цій країні поліція Міноборони забезпечує безпеку військовослужбовців, озброєння, військової техніки і майна як на військових об’єктах Великої Британії, так і за кордоном. Аналогічні структури функціонують у Канаді, Японії, Ізраїлі, Італії, Франції, Китаї, Нідерландах, Ірані, Туреччині, Індії, Пакистані та інших країнах світу.

Нагадаємо, що своїм Указом № 837/2019 від 8 листопада 2019 року Президент України визначив до 31 березня 2020 року розробити та внести на розгляд Верховної Ради законопроєкт щодо утворення в системі Міністерства оборони України Військової поліції як правоохоронного органу. Сьогодні є однозначна підтримка в реалізації цього проєкту з боку Володимира Зеленського. На думку експертів, якщо враховувати відновлення спеціальних (військових) прокуратур, створення військової поліції, то, ймовірно, найближчим часом варто чекати законодавчих ініціатив і відносно військових судів.

Читайте також:

Реформування Військової поліції в Україні: думка партнерів

Закон про Військову поліцію на розгляд Верховної Ради має бути переданий до 31 березня наступного року

13

Кореспондент АрміяInform
Стежте за нами в Instagram