ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #СПОРТ #РАШАБУМ #ЛАЙФХАКИ #ООС #КОРУПЦІЯ #ІНФОГРАФІКА

Або плати, або виходь!..

17 Березня 2020
Або плати, або виходь!..

У Львові назріває конфлікт щодо пільгового проїзду учасників бойових дій

Автобуси малого класу «Еталони» – один із символів побуту сучасного пересічного українця. Такого, хто добирається цими «маршрутками» на роботу і додому, їде з села в район і в зворотному напрямку, втискується у забитий людьми салон на проміжній зупинці. А що робити, треба їхати, бо іншого транспорту немає. І то нічого, що автобус, як кажуть автомобілісти, трішки «ушатаний». Що відстань між сидіннями розрахована на коротконогих ліліпутів. Зате водійський закуток біля керма прикрашений не гірше, ніж збруя індійського бойового слона – десятком іконок, прапорців та компакт-дисків…

На поворотах «маршрутка» небезпечно хилиться, коробка передач грізно рипить. Але водій зберігає спокій і встигає робити водночас п’ять справ: курити цигарку, говорити по мобільному з кумом, рахувати «касу», сваритися матюками у вікно з іншими водіями й притримувати кермо, щоби «маршрутка» їхала в потрібному напрямку. Куди там до нього Цезарю, який міг одночасно робити лише три справи… Бо Цезар був лише римським імператором. А водій маршрутки, нерідко, фізична особа-підприємець, який мусить заробляти. Фірмовий бойовий клич «маршрутників»: «Плати або виходь!» часто чують навіть ті, кому безкоштовний проїзд гарантовано державою. І жодні контраргументи на захист своїх законних прав не діють. Чому?! Бо гроші!..

На Львівщині автобусні перевізники заявили, що припиняють безкоштовні перевезення учасників АТО/ООС. У чому причина такої ситуації, розбирався кореспондент АрміяInform.

«Хлопці розбирайтеся за свої пільги самі»

Отже, у четвер, 12 березня, на своїй сторінці у Facebook Львівська обласна організація ВГО «Всеукраїнська Асоціація Автомобільних Перевізників» оприлюднила текст звернення, надісланого на координаційну раду учасників бойових дій при Львівській ОДА. Публікуємо його повний текст: «Вважаємо за свій обов’язок проінформувати Вас про наступне: Наприкінці 2019 року ми як представники перевізників Львівщини мали ряд зустрічей з представниками учасників бойових дій (АТО) щодо проігнорованого обласною владою зобов’язання виділити кошти з обласного бюджету для фінансування Ваших пільг на проїзд у громадському транспорті. Ми черговий раз пішли на компроміс із владою, підписали «Меморандум…», який треба виконувати обом учасникам. Зі свого боку ми не порушили своїх зобов’язань. Проте обласна рада проігнорувала вкотре взяті на себе зобов’язання, відмовила нам у додатковому фінансуванні пільгових перевезень. А заступник голови Львівської облради Богдан Гагалюк взагалі не захотів із нами розмовляти. Враховуючи відсутність фінансування, ми не можемо далі продовжувати безкоштовно возити людей. Просимо Вас звернутися до Львівської обласної ради, щоб Ваші інтереси були враховані. Ще раз підтверджуємо, що готові виконувати покладені на нас зобов’язання при належному фінансуванні».

Що ж, мислездатна людина, прочитавши це, скаже: є дві сторони конфлікту. Перша – перевізники, що надають послуги і потребують компенсації. Друга – владні структури, що розподіляють на це кошти. Для цивілізованого розв’язання проблеми цих двох сторін достатньо. Якщо десь відбувається збій в роботі системи, і одна зі сторін вважає, що її права порушено – є прокуратура і суди. Однак, що ми бачимо: для більшого драматизму ситуації, одна зі сторін буквально притягує за вуха «третю силу» – пільговиків-учасників бойових дій.

Мотивація автоперевізників (а це аж 18 підприємств різних форм власності: ТзОВ, ПрАТ, ПП і ФОПи) цілковито зрозуміла: навіщо самим оббивати пороги владних кабінетів, ходити по судах і прокуратурах. Краще «закрутити гайки» пільговикам. Хлопці-атовці обуряться і візьмуть чиновництво «на багнет». Мовляв, шановні, йдіть розбирайтеся самі за ваші пільги. А нам ніколи, бо треба гроші заробляти.

Серйозно?! Якби такий пасаж «комерси» намагались прокрутили десь у Європі чи США щодо тамтешніх ветеранів, то отримали б у відповідь характерний жест пальцями однієї руки та ввічливу відповідь: This is not our problem! You decide it yourself!!! Але, як казав один сатирик: слава Богу, не в Америці живемо! Ось і маємо подібні спекулятивні спроби «вирішення» проблем коштом створення їх для інших.

Право учасників бойових дій на безоплатний проїзд закріплено законодавством

Із запитанням щодо надання правової оцінки таких ультимативних заяв львівськими перевізниками ми звернулись до начальника Західного територіального юридичного відділу МО України полковника юстиції Йосипа Матлая. Офіцер-юрист оперативно провів аналіз чинного законодавства. Отже, Статтею 46 Конституції України закріплено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Крім того, відповідно до статті 64 Конституції України конституційні права і свободи людини та громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.

Крім основного закону країни, на захист прав учасників бойових дій стають й інші. Зокрема пунктом 7 частини першої статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII закріплене право учасників бойових дій на безоплатний проїзд усіма видами міського пасажирського транспорту, автомобільним транспортом загального користування в сільській місцевості, а також залізничним і водним транспортом приміського сполучення та автобусами приміських і міжміських маршрутів, зокрема, внутрішньорайонних, внутрішньо- та міжобласних незалежно від відстані та місця проживання за наявності посвідчення встановленого зразка, а в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду – також електронного квитка, який видається на безоплатній основі.

– Відповідно до статті 23 відповідного Закону посадові особи і громадяни, винні в порушенні законодавства про соціальний захист ветеранів війни та їхніх сімей, несуть відповідальність згідно з законодавством України, – наголошує полковник юстиції Йосип Матлай. – А гідно зі статтею 133-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, безпідставна відмова від передбаченого законом пільгового перевезення громадян тягне за собою накладення штрафу на водіїв транспортних засобів, громадян-суб’єктів підприємницької діяльності в розмірі п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. А це понад 100 тисяч гривень.

Отже, йдеться про відкрите декларування намірів окремої групи осіб порушити українське законодавство! І на це мають звернути увагу та зробити висновки уповноважені на це правоохоронні структури.

А що ж кажуть державна влада та місцеве самоврядування? У зверненні автоперевізників згадувалось прізвище першого заступника голови Львівської облради Богдана Гагалюка. Який нібито відмовився говорити з перевізниками. Водночас із представниками ЗМІ чиновник був балакучішим.

У Львові виділено 7 мільйонів гривень на так званий соціальний квиток

Так от, за його словами, з обласного бюджету виділено 3 мільйони гривень на компенсації перевізникам у 2020-му. Ще 7 мільйонів Львівська облрада виділила для ЛОДА на започаткування соціальної картки й упровадження електронного квитка. Більші суми перевізникам не виділяють, бо з їхнього боку нема чіткого обліку пасажирів пільгових категорій.

– Львівська облрада виділила на цей рік 3 мільйони. Окрім того, виділили районні ради, міста обласного значення, місто Львів. Перевізники отримують компенсації з різних бюджетів. Але ми хочемо запровадити режим електронного квитка для обліку людей, які мають пільги. Тому Львівська облрада на сесії 12 березня виділила 7 мільйонів для ЛОДА для започаткування так званого соціального квитка, – зазначив він.

Крім того, чиновник підкреслює, що запити перевізників щодо компенсацій з обласного бюджету були суттєво більші, аніж виділені їм три мільйони. Він зазначив, що перевізники називали суми в 40-60 мільйонів. Вони кажуть, що ці суми обліковані. Але поки не буде точного обліку, зазначає Богдан Гагалюк, ці цифри можна називати умовними. Посадовець нагадує, що пільга для учасників бойових дій передбачена законом, який треба виконувати.

Як бачимо, фінансові «апетити» однієї сторони явно перевищують пропозиції від органів місцевого самоврядування. Ініціатива органів державної влади та місцевого самоврядування з запровадження «електронного квитка» – це також добра і цілковито європейська практика. В умовах децентралізації місцеві бюджети фінансуватимуть видатки, зокрема й на перевезення пільгових категорій громадян. Та є одне «але». Що робити, якщо ти – учасник бойових дій і їдеш у справах в іншу область. Вдома тебе «профінансували», а от в сусідньому регіоні зі своїм «локальним» електронним квитком ти вже «інопланетянин» без прав на пільговий проїзд!?

Наразі відповіді чиновників на ці питання розпливчаті. І здебільшого стосуються діяльності Мінветеранів та створення електронного реєстру УБД, який хтозна коли запрацює.

Тож поки єдиним притомним сценарієм у використанні власних прав на пільги для колишніх і чинних військовослужбовців є принциповість та спокійна наполегливість. Збираючись у дорогу, не забувайте вдома посвідчення УБД, не встидайтесь проводити відеофіксацію, апелюйте до тих, хто став свідком порушення ваших прав.

АрміяInform узагальнила порядок ваших дій, якщо перевізник відмовляє у пільговому перевезенні.

Отже:

  1. Уточніть назву та контактні дані перевізника, прізвище та ім’я водія. Запишіть номер автобуса, дату, час та маршрут, на якому отримано відмову. Інформація про перевізника, як правило, розміщена біля водія. Зателефонуйте перевізнику й спокійно поясніть ситуацію, яка виникла з водієм. Якщо бажаєте продовжити проїзд, оплатіть його вартість.
  2. Якщо і у цьому випадку вам відмовляють чи посилають у невідоме місце, то в розмові зазначте, що плануєте звертатись до прокуратури, поліції та в теруправління Державної служби України з безпеки на транспорті (зразок додаємо). До заяви обов’язково додайте копію посвідчення УБД і копію проїзного квитка, якщо довелось його купити.
  3. Якщо вам відомо про порушення закону персоналом якоїсь автостанції при продажу квитків учасникам АТО/ООС, перед зверненням до каси знайдіть хоча б одного свідка. Потім у його присутності поцікавтеся в касира наявністю вільних місць на потрібний вам рейс. І тільки після цього, якщо такі місця є, діставайте посвідчення УБД і просіть надати безкоштовний квиток. У разі, якщо в касі у цьому з будь-яких причин відмовлять, викликайте адміністрацію автостанції і черговий наряд поліції. Поліція на вашу вимогу повинна скласти адміністративний протокол про порушення закону посадовими особами автостанції, який маєте підписати ви і ваш свідок.
  4. Якщо ви придбали в касі безкоштовний квиток, а водій не пускає вас до салону, робіть те саме, що й у попередньому прикладі. Але поліція в такому разі повинна скласти вже два протоколи: на водія автобуса і на підприємство, від якого він працює. Попросіть хоча б двох пасажирів бути свідками і підписати протоколи.
  5. Якщо водій міського громадського автотранспорту відмовляється слідувати маршрутом, поки ви не сплатите за проїзд, попри наявність у вас посвідчення УБД, викликайте наряд поліції за телефоном 112. Порядок ваших подальших дій аналогічний попереднім, або зверніться до управління соціального захисту чи в держадміністрацію того району, де з вами так вчинили, зі скаргою. Перевізник надає право безкоштовного проїзду на підставі договору з органами місцевої влади про компенсацію. Це означає, що перевізнику повертають гроші за ваш безкоштовний проїзд з бюджету. Обмежень щодо кількості пільгових місць в транспорті чи протягом одного маршруту законодавством НЕ ПЕРЕДБАЧЕНО.

P.S. Поки матеріал готувався до публікації, в Україні вступили у дію протиепідемічні заходи, що, зокрема, пов’язані й з обмеженням транспортного сполучення та перевезень пасажирів. Водночас серед тих, хто змушений і в цій ситуації їхати щодня на службу, є пільговики-учасники бойових дій. Кореспондент АрміяInform телефоном поспілкувався із заступником голови ЛОДА Тарасом Гренем. Чиновник запевнив, що діалог із перевізниками щодо врегулювання ситуації триває. З його слів, законні права пільгових категорій громадян не мають порушуватись або обмежуватись. Днями повинна відбутися зустріч представників перевізників та влади, де питання пільгового перевезення вкотре виноситимуть для дискусії. Як кажуть, поживемо – побачимо!

12

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас у Facebook
Лонгрід, Соціальний захист