ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #ВТРАТИ ВОРОГА #LIFESTORY #ГУР ПЕРЕХОПЛЕННЯ

12 корупційних ризиків, які долає законопроєкт про оборонні закупівлі

Новини
Прочитаєте за: 4 хв. 22 Листопада 2019, 13:46

В Інформаційному агентстві АрміяInform у форматі  круглого столу відбулося експертне обговорення зареєстрованого у парламенті проєкту закону (2398) про оборонні закупівлі. Генеральна секретарка Незалежного антикорупційного комітету з питань оборони (НАКО) Олена Трегуб, яка долучилась до дискусії, виступила з результатами моніторингу законопроєкту на предмет вирішення ним корупційних ризиків, виявлених дослідниками організації у старій системі формування та реалізації Державного оборонного замовлення (ДОЗ). Зокрема, спікер зазначила:

– Законопроєкт про оборонні закупівлі, який ми обговорюємо, створювався в умовах безпрецедентної відкритості. Зацікавлені відомства, громадянське й експертне середовище, представники ОПК і ми – організація, яка ставить собі за мету запобігання корупції, могли долучитися до його опрацювання. І в цьому вже великий прогрес. Абсолютно інша ситуація з сумнозвісним альтернативним законопроєктом, який, немов би, також хотіли реєструвати у Верховній Раді. До його обговорення не те що нікого не запрошували, ми навіть не змогли ознайомитися з його текстом. Це не може не викликати занепокоєння. Бо якщо один процес відкритий, а інший закритий, то є чимало пересторог, і цю ситуацію слід терміново виправляти.

З приводу необхідності реформи ДОЗ, НАКО оприлюднив 12 ризиків ще до презентації законопроєкту 2398. Отож, докладно вивчивши стару систему оборонних закупівель, нині можемо констатувати, чи знімає документ, який активно опрацьовує Комітет Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки, зазначені корупційні ризики.

Отже, перший ризик: відсутність централізованої автоматизованої бази даних з інформацією про виробників озброєння та військової техніки. Питання знімається через формування Мінекономрозвитку відповідного електронного реєстру, про що й зазначено в законопроєкті.

Другий ризик: брак сучасних засобів обробки інформації на етапі планування ДОЗ, доступу до інформації про потреби сектору оборони. Законопроєкт закриває цей ризик частково, однак у технічному завданні електронного реєстру планується і ця складова. Тобто, сподіваємось, це питання теж зійде з порядку денного.

Третій ризик: складність кваліфікації виконавця ДОЗ. Законопроєкт передбачає значне спрощення реєстрації. Однак, аби остаточно зробити висновок, слід побачити правила, які розробить Мінекономрозвитку з доступу до електронного реєстру.

Четвертий ризик: неузгодження законодавства в частині затвердження ДОЗ. Новий законопроєкт чітко розмежовує повноваження органів з питань оборонних закупівель, зокрема Міноборони та Мінекономрозвитку. В проєкті досягнуто чітке регулювання процесу.

П’ятий ризик: Надмірна засекреченість ДОЗ. Це не тема цього документу, однак цікаво було дізнатися під час круглого столу, що існують перехідні положення у проєкті 2398, які ставлять за мету внести відповідні зміни до закону про державну таємницю. Це дуже важливо з огляду на те, що процес з опрацювання нового закону про держтаємницю надто затягнувся. Проєкт, який презентувала СБУ, «Про захист секретної інформації», не відповідає євроатлантичним стандартам і потребує значним доповнень та змін.

Шостий ризик вказував на відсутність конкурентних процедур у таємних закупівлях. Законопроєкт цю проблему знімає і водночас унормовує порядок закупівлі в єдиного постачальника.

Сьомий ризик: обмеження максимального прибутку постачальників. Щодо цього питання законопроєкт залишає в минулому радянський принцип розрахунково-калькуляційних механізмів (РКМ). Водночас при закупці у єдиного постачальника запрацює «фіксована вартість контракту», що стимулюватиме розвиток виробництва і збільшення прибутку за рахунок оптимізації процесів. Водночас процес ціноутворення регулює Кабмін – закон тільки рамково впливає на це питання. Отже, особлива увага – до нормативно-правових актів, які ще повністю не готові, існують лише на рівні концепції.

У восьмому ризику закладали відсутність конкурентних процедур при закупівлі за імпортом. Законопроєкт врегульовує цю проблему шляхом здійснення закупівель через електронні торговельні майданчики, зокрема програми NSPA та FMS. Чи є ці площадки публічними, НАКО перевірить, оскільки до нас надходить різна інформація.

Дев’ятий ризик вказував на обмеження можливостей Управління військових представництв МО України щодо перевірки інформації під час реалізації оборонних закупівель. Нині бачимо, що функції військової прийомки будуть змінені. Замість контролю бухгалтерії та собівартості вона більше фокусуватиметься на перевірці якості продукції.

У десятому ризику ми закладали зміну вартості продукції (послуг) під час виконання контракту. Цей ризик знято, адже законопроєкт чітко визначає умови, коли це можна робити.

Одинадцятий ризик – у нечіткості порядку контролю за виконанням ДОЗ. Законопроєкт структурує цю відповідальність, однак багато нюансів щодо замовників та виконавців переходять на підзаконні акти. Законопроєкт передбачає затвердження типових контрактів, що є прогресом.

Дванадцятий ризик нас знову повертає до автоматичної системи обробки інформації, який теж зніматиме впровадження реєстру, адміністрованого Мінекономрозвитку.

Загалом законопроєкт 2398 Незалежний антикорупційний комітет із питань оборони оцінює як прогресивний. Ми продовжимо моніторинг його ухвалення та імплементацію.

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас у Facebook
На півдні ворог застосував 260 FPV-дронів проти мирного населення

На півдні ворог застосував 260 FPV-дронів проти мирного населення

Продовжуючи терор мирного населення прифронтових територій півдня, російська армія застосовує FPV-дрони та БПЛА різних типів.

Над розмінуванням території України працюють 347 саперних груп Міноборони

Над розмінуванням території України працюють 347 саперних груп Міноборони

347 груп розмінування підрозділів Міноборони продовжують очищення звільнених регіонів України від вибухонебезпечних залишків війни.

Державний оператор тилу частково змінив постачальників харчів для ЗСУ

Державний оператор тилу частково змінив постачальників харчів для ЗСУ

Обсяги тих фірм, які не справилися з виконанням договорів, були передані новим постачальникам.

Ворог здійснив сім штурмів у напрямку плацдарму біля Кринок

Ворог здійснив сім штурмів у напрямку плацдарму біля Кринок

В операційній зоні Сил оборони півдня українські захисники відбили пʼять штурмів російських вйськ на Оріхівському напрямку і сім — на лівобережжі Дніпра.

Наталія Калмикова підбила підсумки тижня: Є важливі рішення в секторі безпеки та оборони держави

Наталія Калмикова підбила підсумки тижня: Є важливі рішення в секторі безпеки та оборони держави

Запровадження ґендерно чутливої мови, розширення рекрутингу і його перші результати, зміни в системі реабілітації.

Злочини рф проти нацбезпеки України: зафіксовано понад 17 тисяч випадків

Злочини рф проти нацбезпеки України: зафіксовано понад 17 тисяч випадків

З початку широкомасштабного вторгнення рф в Україну Офіс Генерального прокурора задокументував 17 107 злочинів проти національної безпеки. Також зареєстровано 130 442 воєнних злочини росії.

Захищаємо світ

00
00
00
ВАКАНСІЇ

Водій-механік

Львів

Військова частина А2678

Стрілець-санітар

від 30000 до 120000 грн

Київ

20 окремий батальйон спеціального призначення

Сапер, військовослужбовець

від 50000 до 120000 грн

Ужгород, Закарпатська область

Командир стрілецького взводу

Яворів

Яворівський РТЦК та СП

Пілот розвідувального БПЛА літакового типу

від 22000 до 120000 грн

Київ

412 ОББпС 101 ОБрО ГШ ЗСУ

Водій-електрик, військовослужбовець

від 25000 до 125000 грн

Одеса, Одеська область