За пів століття виробництва кількість випущених «Бойових Соколів» упевнено наближається до 5 тисяч. Винищувач перебував і продовжує перебувати на озброєнні…
Ми зустрілися у перерві на каву, ретельно вибираючи час між чергуваннями. Якщо ви гадаєте, що доба через дві це непоганий варіант для служби, то помиляєтеся. У цей період можна і позачергово заступити, і за тривогою прибути, і навіть просто вийти на службу, щоб викопати кількадесят метрів пожежної смуги біля закріпленого об’єкта.
Молодший сержант Руслана Голуб — старший оператор радіолокаційної системи посадки літаків. Без жодного пафосу: всі вильоти і посадки літаків не відбуваються без її контролю.
— Я ніколи не мріяла про військо. Так, навчалася в школі поблизу військової частини, постійно бачила людей в одностроях. Але таких радикальних думок у мене ніколи не виникало. Якось зустріла свою колишню виховательку, яка підписала контракт і служила у Вінниці. Тож і я собі подумала: чому б не спробувати. Так і почалося…
У чому ж полягає робота Руслани? До прикладу, в бригаді проходять звичайні планові польоти. В них задіяні всі станції, служби та підрозділи.
— За командою чергового зі зв’язку я вмикаю свою станцію на виліт борту заданим курсом. Вона запускається найдовше з усіх — 15 хвилин. І призначена для інформування групи керівництва польотів. Уся інформація на їхньому індикаторі виходить від нас: що ми ввімкнемо, як налаштуємо, так вони і бачитимуть. Якщо ми дамо неточні дані, наслідки можуть бути плачевні.
Станція бачить усі борти на відстані до 75 км. Те саме й під час посадки. Оператори заздалегідь знають, звідки має з’явитися борт, чують радіообмін між льотчиком і керівником польотів.
— Керівник спілкується з командиром екіпажу і дає умови для посадки. Всі ці дані надходять від нас. Якщо керівники не бачать борт, шукаємо причину.
Сама собою станція дуже велика: має два індикатори й цілий коридор шаф із блоками, лампами і кнопками. Щоб станція працювала коректно, потрібно знати щонайменше… все.
— Під час запуску станції я вмикаю понад 50 тумблерів у певній послідовності. Так, можна просто завчити. Але це не допоможе тоді, коли треба самому визначити причину похибки чи поломки. Ти не маєш ґуґлити, наприклад: «що таке перетворювач напруги та як ним користуватися». Ти мусиш знати це досконало. Станція має багато компонентів і ти без підстраховок повинен знати її до найменшого гвинтика.
Здавалося б, не дівчача то справа копирсатися у запчастинах і запобіжниках, міняти лампи та блоки, вмикати дизель, коли зникає світло, адже борт на підльоті. Але…
— У частині ми робимо все на рівні з чоловіками. Сьогодні, до прикладу, копала пожежну смугу. В мене є своя ділянка: два метри завширшки, 50 — завдовжки. От потихеньку між чергуваннями я її і скопую. І від цього нікуди не дінешся.
На запитання, що найскладніше під час чергування, Руслана запевняє: витримати приглушене світло та гаряче повітря від станції.
— Коли вона працює, йде фотофіксація цілей камерами об’єктивного контролю. А для цього потрібна темрява. З часом звикаєш, а от до високих температур — не відразу. Річ у тім, що вся станція складається з ламп. Тож під час роботи вона може нагріватися і до 50 градусів. Улітку надворі й так жарко, а воно ще й всередині «тепло». Є обдуви, але ті просто ганяють гаряче повітря. Тож справжнє полегшення — коли зліт-посадка вночі.
Яким же має бути оператор радіолокаційної системи посадки літаків? Руслана відповідає: вмотивованим та уважним.
— Та, власне кажучи, всі військові мають бути такими. А от те, що вирізняє нас з-поміж більшості, — знання математики та фізики. Ти маєш швидко і точно вирахувати дані борту, правильно налагодити всю станційну апаратуру, вміти перевіряти станцію на точність указаних даних, знати своєрідні лайфхаки, щоб швидко усунути пошкодження.
Відпустка чи відрядження в район бойових дій товаришів — і чергувати доводиться через добу. Але попри напруженість в роботі, жінка переконана: якби довелося обирати професію знову — без роздумів обрала би військо.
— Тато й досі дивується, як я можу чергувати сама в полі, якщо я навіть удома некомфортно почуваюся наодинці. Але до служби вже звикла. Постійно зайнята чергуваннями, навчанням, польотами, патрулюванням. На страх часу не вистачає, — усміхається Руслана.
@armyinformcomua
Через високу радіоактивність частину документів, пов’язаних із ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 26 квітня 1986 року, знищили.
В інтересах Війська Польського уряд країни санкціонував укладання угоди на виробництво мобільної безпілотної розвідувальної системи Tarantula.
Знаєте, як звучить тиша? Це такий звук, якого не було в Києві в ніч із 23 на 24 квітня 2025 року.
«Гарантований» виїзд до Польщі вартістю 15 тисяч доларів США, що передбачав екстремальний етап подорожі на мотоциклах через волинські ліси, завершився провалом. Працівники Державного бюро розслідувань (ДБР) у тісній взаємодії зі Службою безпеки України викрили на організації цієї схеми високопоставленого правоохоронця — начальника одного з відділів правоохоронного органу на Київщині.
Спробі російської ФСБ налагодити постійне відеоспостереження за об'єктами Сил оборони у столичному регіоні запобігли кіберфахівці Служби безпеки України. Поблизу одного з військових об'єктів під Києвом "на гарячому" затримали агентку ворожої спецслужби, яка саме готувалася встановити приховану Wi-Fi камеру для онлайн-трансляції.
У той час, коли російська пропаганда могла говорити про так зване «великоднє перемир’я», на стабілізаційному пункті 66-ї окремої механізованої бригади імені князя Мстислава Хороброго відбувалося справжнє воскресіння. Медики бригади, для яких не існує свят чи вихідних у боротьбі за життя, врятували тяжкопораненого воїна, що потрапив під удар ворожого FPV-дрона саме у Великодню ніч.
від 20000 до 120000 грн
Львів
217 окремий батальйон 125 окремої бригади територіальної оборони Сухопутних військ Збройних Сил України
від 21000 до 121000 грн
Краматорськ
106 окремий батальйон ТрО 109 окремої бригади Тро ЗСУ
За пів століття виробництва кількість випущених «Бойових Соколів» упевнено наближається до 5 тисяч. Винищувач перебував і продовжує перебувати на озброєнні…