ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #СПОРТ #РАШАБУМ #ЛАЙФХАКИ #ООС #КОРУПЦІЯ #ІНФОГРАФІКА

Адмірал Ігор Воронченко: «Головна інспекція має не карати, а допомагати»

Прочитаєте за: 12 хв. 5 Серпня 2021, 14:22

Улітку 2020 року перед призначенням на посаду Головного інспектора Міністерства оборони України адмірал Ігор Воронченко, спілкуючись із мешканцями Одеси, які прийшли його підтримати до штабу ВМС ЗСУ, наголосив, що йде на цю відповідальну посаду не для того, щоб карати, а допомагати. Варто зазначити, що до цього жодного командувача одесити не вшановували такими почестями.

Які завдання стоять перед Головною інспекцією, чи вдалося змінити підхід до її роботи, про перевірку складів зберігання зброї, харчування, підготовку військ та інше кореспонденту АрміяInform розповів Головний інспектор Міністерства оборони України адмірал Ігор Воронченко.

Головна інспекція Міністерства оборони України — вищий військовий інспекційний орган оборонного відомства, що підпорядковується Міністру оборони України. Серед основних завдань — контроль заходів із реформування і розвитку ЗСУ, розробка й удосконалення нормативно-правової бази, надання організаційної та методичної допомоги за всіма напрямками діяльності ЗС України.

За рік всього два накази про покарання

Так сталося, що у 2020 році я був присутній в Одесі біля штабу ВМС, коли містяни прийшли вас провести. Тоді ви, спілкуючись з пресою, зазначили, що йдете на посаду Головного інспектора не карати, а допомагати. Чи вдалось вам дотримати даного слова?

— На посаді я вже понад рік. За мою каденцію вийшло всього два накази щодо покарання винних. Один — стосовно події, яка збентежила всю країну: це катастрофа Ан-26 у районі Чугуєва з курсантами на борту. Інший — щодо невиконання наказу Міністра оборони про планування міжнародних перевезень. Стосовно Ан-26, то, безперечно, були суттєві порушення в організації підготовки льотного складу, організації польотів у Харківському національному університеті Повітряних Сил імені Івана Кожедуба. Наразі матеріали передано до суду, тривають судові засідання. 

Більше жодного «карального» наказу не було. Раніше існувала практика, коли після кожної перевірки об’єкта видавали накази про покарання винних. Тепер, кого б ми не перевіряли, таких наказів немає. Акцент у нашій діяльності нині не на тому, щоб просто визначити винного посадовця, а на тім, щоб знайти шляхи розв’язання проблем, відкорегувати відповідні завдання, аби прийти до бажаного результату та ефективного функціонування системи. Це було особливостями нашої роботи під час інспектування Командування Об’єднаних сил, Командування Сил підтримки, Південного оперативного командування. І варто зазначити, що в підсумку самі командувачі дякували за роботу, яку ми провели. 

Є шість основних законів військового управління, і серед них — «закон слабкої ланки». Він говорить, що ефективність роботи органу управління залежить від найнижчої оцінки малої ланки. Тобто якщо розвідка працюватиме на три, а всі інші на п’ять, то орган управління працюватиме тільки на три. Ми не лише виявляємо цю слабку ланку, а й показуємо, як розв’язати проблему відповідно до досвіду провідних країн.

— Як відбувається перевірка дотримання і виконання в Міноборони законодавчих та інших нормативних актів з питань національної безпеки у воєнній царині, сферах оборони та військового будівництва?

— Особливістю проведення інспекційних заходів є їхня структуризація за вертикальним принципом, а саме — послідовне охоплення органів військового управління, військових частин. Крім того, увагу зосереджуємо на питаннях діяльності органів військового управління, зокрема новостворених, після переходу на J-структуру, аналізі впровадження виданих упродовж 2020–2021 року доктринальних документів, визначенні ефективності стану фінансово-господарської діяльності та кошторисних витрат на будівництво споруд і комунікацій. Такий аналіз стосується передусім недопущення втрати чи дублювання функцій та завдань, визначених керівними документами, порядку та темпів набуття спроможностей органами військового управління, які підлягають інспекційним заходам. Від серпня минулого року і донині Головна інспекція здійснила 46 планових інспекційних заходів, які виконані своєчасно та якісно.

Після перевірок можуть розпочати кримінальне провадження

— Розкажіть про планування заходів і як часто відбуваються позапланові перевірки?

— Підхід до роботи Головної інспекції на цей рік ми скорегували і визначили 9 основних пріоритетних напрямків. Але система полягає в тому, що ми починаємо зі структурних підрозділів Міністерства оборони і Генерального штабу по вертикалі й доходимо до кінцевої точки, об’єкта, того самого складу, бригади чи держпідприємства, і дивимось ефективність роботи всієї вертикалі. Починаємо з планування, контролю, надання допомоги, результату. Тобто — згори донизу. Нині 80 відсотків запланованих об’єктів на перевірку — органи військового управління, департаменти, головні управління Генштабу, новостворені командування. Перевіряли цього року і Командування Об’єднаних сил, Командування територіальної оборони. Наступного року це точно буде Командування зв’язку та кібербезпеки, Командування Медичних сил тощо.

Якщо виявляємо порушення фінансової дисципліни, якісь нестачі, залишки, то одразу долучаємо аудит. Так було і під час інспектування Головного управління з організації виробництва боєприпасів та будівництва споруд, і в процесі перевірки баз і складів сил логістики

Планували заходи спільно із департаментом аудиту Збройних Сил, з яким у нас триває плідна співпраця. Якщо виявляємо порушення фінансової дисципліни, якісь нестачі, залишки, то одразу долучаємо аудит. Так було і під час інспектування Головного управління з організації виробництва боєприпасів та будівництва споруд, і в процесі перевірки баз і складів сил логістики. За результатами перевірок уже розпочаті кримінальні провадження, триває робота з визначення винних посадовців, які допустили фінансові порушення, втрати, нестачі тощо.

Відповідно до рішень Міністра оборони проведено низку позапланових перевірок, зокрема у соціально важливих сферах діяльності відомства. Це, передусім, дотримання вимог законодавства під час виплат компенсації військовослужбовцям за належне для отримання житлове приміщення і реалізація рішень з розподілу таких приміщень військовим та членам їхніх сімей у 2020–2021 роках, виконання вимог законодавства у сфері публічних закупівель у підготовці й укладанні додаткових угод до договорів, робота відповідальних за формування та виконання бюджетних програм (підпрограм) у частині вичерпних заходів із погашення простроченої дебіторської заборгованості.

Водночас такі інспекційні заходи проводять у взаємодії із фахівцями інших структурних підрозділів Міноборони та Генерального штабу ЗС України. За їхніми результатами управлінські рішення ухвалюють не тільки в Головній інспекції, а й в інших департаментах та директоратах.

Що досі дивує і вражає на восьмому році війни

— Що є найважчим у роботі головного інспектора?

— Знаєте, складним у своїй роботі вважаю не рутинну працю з перевірки об’єктів. Найважче для мене, коли під час інспекції підрозділів, зокрема тих, що виконують завдання в районі проведення операції Об’єднаних сил, бачиш недбале ставлення до елементарних питань, які можна було усунути просто в процесі повсякденної діяльності. Ставлю запитання: «Чому не проводив організацію взаємодії на місцевості, чому не рахував хронометраж виходу відповідних оперативних резервів на відповідні рубежі, чому не зробив рекогносцировку?». Адже за цими, здавалося б, елементарними діями стоять люди, їхні життя, які за останні вісім років ми мали б навчити найбільше цінувати. Мене відверто дивує, вражає, що досі трапляються такі випадки.

— Про що говорить аналіз стану інтеграції системи територіальної оборони в загальну архітектуру національної безпеки держави? Можете окремо розповісти про перевірку тероборони?

— У системі організації територіальної оборони, на жаль, є достатньо проблем. Ми дослідили повністю всю вертикаль управління, починаючи з Командування Сухопутних військ, Командування військ територіальної оборони. Взяли для дослідження одне оперативне командування, відповідні територіальні центри комплектування і бригади тероборони. Побачили, що є проблеми, непорозуміння з деяких питань, особливо в тій структурі, яку створили, є дублювання функцій. Усі ці проблеми виявлені під час останніх перевірок навесні. Я запропонував Міністру оборони і він погодився з пропозицією здійснити поточний зріз щодо усунення недоліків і правильного коригування всіх цих процесів. Незабаром фокусуємось на півдні, на всіх військкоматах, які перевіряли. Це Херсон, Миколаїв, Одеса. Подивимось, наскільки вони правильно зрозуміли, як кажуть, який обрали азимут. У НАТО є таке поняття — вирівнювання азимута. Скажімо, коли планується операція, командир у будь-який момент може зупинити планування, весь цей мурашник і сказати: «Місія така, мета така, завдання такі». Щоб кожен на визначеному етапі розумів, до чого йти.

Мені цілком не зрозумілі якісь відмовки, прикриття на кшталт «Чекаємо на новий закон про територіальну оборону». Чого чекати? Ворог біля наших воріт. Не треба замилювати очі, щоб росіяни бачили, де в нас білі плями. Потрібно ці білі плями якомога швидше усувати.

Мені цілком не зрозумілі якісь відмовки, прикриття на кшталт «Чекаємо на новий закон про територіальну оборону». Чого чекати? Ворог біля наших воріт. Не треба замилювати очі, щоб росіяни бачили, де в нас білі плями. Потрібно ці білі плями якомога швидше усувати.

Якщо територіальна оборона буде на належному рівні, це стане стримувальним чинником для всіх яструбів війни, які перебувають за Кремлівськими мурами. І зробити це більш ніж реально. Погодьтесь, багато хто зі скептиків був переконаний, що резерв готують «для галочки». А насправді нещодавно резервісти показали доволі високий рівень вишколу. Це різні питання, але все залежить від ставлення, бажання й підготовки.

Живучість: аспект арсеналів та армійського харчування

— Чи проводили перевірки стану живучості та вибухонебезпеки на арсеналах, базах, складах зберігання зброї. Які результати?

— Ми перевіряли як арсенали і бази, так і виробничі лінії, будівництво яких почато три роки тому. Відверто скажу: хотілося б значно кращих результатів. Нині через те, що недоброчесні виконавці наробили багато помилок, дебіторська заборгованість становить близько мільярда гривень. Це на трьох складах і першій черзі будівництва сховищ, яке практично не почалось. Проведено коригування проєктів та визначено інших виконавців. Справу вдалося зрушити з мертвої точки, наразі триває будівництво другої й третьої черг. Інше питання стосується лінії ремонту боєприпасів. Є певні проблеми з їхнім обладнанням, триває оновлення проєктної документації. Впевнений: наполеглива робота мого колективу дасть позитивні результати, і Збройні Сили отримають три лінії ремонту боєприпасів, що залишились на базах та складах.

— Нещодавно знову в публічних полях обговорювали тему неякісного харчування в армії. Як реагувала Головна інспекція?

— Мене заслухали на Комітеті Верховної Ради України з питань нацбезпеки, оборони та розвідки, де я розповів про проведені заходи. Так, на початку року Головна інспекція перевірила всіх частин, що виконують завдання в районі проведення ООС. Я неодноразово говорив: все залежить від суб’єктивних і об’єктивних чинників. Суб’єктивні — це ті, які на поверхні й залежні здебільшого від командира. Якщо командир, як кажуть, зубатий, і на своєму місці та розуміє, що харчування — насамперед його завдання, а не заступника з логістики чи інших начальників продслужби, тоді й питань виникатиме менше. Адже є чотири аксіоми, яких постійно має дотримуватись командир: нагодуй солдата, одягни, покажи, як зробити, а вже потім вимагай. Цього колись навчав мій командир роти. Змінились система і підходи до організації харчування. Звісно, є недоліки, неякісні постачальники продуктів харчування, але ж вимогливість, вимогливість і ще раз вимогливість.

 

Окрім проблем, виявлених у забезпеченні харчуванням, варто зазначити, що мали місце так звані підстави. Коли, скажімо, маркування одне, а продукти різні. Чи коли підкидали в суп хробаків або жуків, які дивним чином чомусь не мали ознак термічної обробки.

За кожним випадком насправді не надто важко розібратись. А те, що суспільство гостро реагує на факти несправедливого ставлення до захисників у будь-якій сфері, вважаю дуже правильним. Ті, хто захищає Україну, мають бути забезпечені найкращим, що може дозволити собі держава.

Велика Британія допоможе переоснастити ВМС України сучасними ракетними катерами, сумісними зі стандартами НАТО

— Чи є можливість долучити до оборонних замовлень сил ППО держпідприємства?

— Ми нині з Командуванням Повітряних Сил проводимо спільну роботу. Є зразки ОВТ вітчизняного виробництва, але вони потребують часу. Закордонні теж є, але вони дорогі. Скажімо, одна батарея ПЗРК Patriot коштує близько 1 мільярда доларів. А для її надійного функціонування слід забезпечити ще дві умови: навігаційне й супутникове обладнання. А наші розробки на КБ «Луч» і «Південне» потребують ухвалення рішення. Позитив у тому, що ми не залежатимемо ні від кого, а самі вироблятимемо і ремонтуватимемо вітчизняні комплекси.

Є ще один напрямок — вивчення проблем дослідно-конструкторських робіт, започаткованих ще на початку 2000-х. Їх багато, але ефективність доволі мала. Я запропонував Міністру оборони ввести окрему посаду офіцера з відповідним науковим ступенем доктора наук, який вивчатиме винятково ДКР. Він розглядатиме доцільність кожної розробки і надаватиме пропозиції. Міністр погодився. У тому стані, що нині є ЗС України за насиченістю новітніми засобами і зразками ОВТ, існує два варіанти: закупівля готової продукції або проведення ДКР. Слід підходити комплексно, визначати ефективність та раціональність кожного зразка і право на життя розробки. Коли це зробимо, можна буде ухвалювати рішення.

— Як відбувається контроль за належним використанням оборонних ресурсів, зокрема створенням інфраструктури Військово-Морських Сил на Чорному й Азовському морях?

— Проєкт націлено на створення двох баз на Чорному та Азовському морях. Кошти на їхнє будівництво і розбудову інфраструктури Військово-Морських Сил за програмою співробітництва з Україною надасть Велика Британія. Передбачається, що вона допоможе переоснастити ВМС України сучасними ракетними катерами, сумісними зі стандартами НАТО. Це може закрити нашу потребу в кораблях такого класу. Кошти також підуть і на будівництво портової інфраструктури для базування кораблів в Очакові.

— Що допомагає не опускати руки, стимулює й надихає у такій непростій діяльності?

— Найбільшою цінністю Головної інспекції є люди, які тут служать і працюють. Особовий склад інспекції — це військові лідери, професіонали, компетентні та досвідчені особистості, яких знають і поважають у військах.

У цьому розрізі окремо відзначу роботу підрозділу, у компетенції якого питання безпеки польотів авіації. Саме його фахівці виконали левову частку роботи в технічному розслідуванні катастрофи літака Ан-26Ш під Харковом майже рік тому, де загинули військовослужбовці ЗС України. Окрім того, вони брали участь у роботі української пошуково-рятувальної та експертної групи з проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, пов’язаних із катастрофою літака МАУ Boeing 737 на території Ірану взимку 2020-го, і державної комісії з врегулювання питань, пов’язаних із цією авіаційною подією. Вони ж виконували інші важливі завдання, поставлені Міністром оборони. Нині відповідно до рішень очільника оборонного відомство цей підрозділ контролює стан підготовки авіаційного персоналу і повітряних суден до прольоту у складі повітряної колони параду військ з нагоди 30-ї річниці Незалежності України.

Серед нас є ті, кого відзначено державними нагородами, хто має наукові ступені та вчені звання, військовослужбовці, які здобували освіту у вишах країн-партнерів. Посадові особи інспекції мають досвід керівництва структурними підрозділами в штабах антитерористичної операції та операції Об’єднаних сил, брали участь в операціях з підтримання миру та безпеки у світі. Головна інспекція є і залишається вірною своїм традиціям та знанням. Наше кредо вигаптовано на прапорі: «Об’єктивність, принциповість, неупередженість». Це гасло і далі буде непохитною основою у визначенні реального стану та головних проблемних питань діяльності військ, перспектив і напрямків їх розвитку, завдань, які вони виконують.

Спілкувався Леонід Матюхін

19
Читайте нас в Telegram