ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #СПОРТ #РАШАБУМ #ЛАЙФХАКИ #ООС #КОРУПЦІЯ #ІНФОГРАФІКА

Депутати ВР обговорили чимало проблем солдатської кухні

15 Квітня 2021, 18:33

Вчора, 14 квітня, відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки. Одним із питань, які обговорювали, була організація харчування у Збройних Силах України.

Останнім часом у медійному просторі лунає багато критики на адресу Міноборони щодо фактів постачання неякісних харчів недоброчесними компаніями, які відповідають за доставку продовольства до війська. А також щодо нечесної конкуренції серед компаній-претендентів на діяльність на цьому ринку. Зокрема, гостру реакцію суспільства викликали фото в соціальній мережі зіпсованих продуктів, які привезли до однієї з бригад.

Зважаючи на це, під час обговорення цієї теми у профільному комітеті ВР на адресу заступника Міністра оборони України Ігоря Халімона, який інформував депутатів щодо організації продовольчого забезпечення ЗС України, звучало чимало гострих запитань.

Заступник Міністра оборони  не приховує, що  проблеми щодо продовольчого забезпечення Збройних Сил є, але відомство їх поступово вирішує.

Зокрема, стосовно продуктів зі світлин у соцмережах Ігор Халімон повідомив, що це неприйнятий начпродом однієї з бригад «неліквід», який не потрапив на солдатський стіл, а був повернутий підприємству постачальнику.

— Питання  харчування — це питання обороноздатності армії. Якщо військовий ситий, він має можливість виконувати свої обов’язки.  Саме тому  якість продуктів харчування та організація харчування Збройних Сил — питання, яке ми тримаємо на постійному контролі, — зазначив Ігор Халімон.

Постачальники харчів до війська нерідко «грішать»

Та повідомив, що наразі питанням контролю якості продуктів займаються відповідні посадовці як Міноборони, так і Збройних Сил.

— До контролю якості залучаються Головна інспекція Міноборони, Головне управління розвитку та супроводження матеріального забезпечення ЗСУ, Департамент державних закупівель та постачання матеріальних засобів Міноборони спільно з Центральним управлінням контролю якості та командуванням Сил логістики ЗСУ, підрозділами ветеринарної медицини, тощо. Крім того, з метою оперативного виявлення порушень представники Міністерства оборони, та я особисто, регулярно здійснюємо планові та позапланові перевірки стану організації харчування. Але першою і головною ланкою контролю якості продуктів, що потрапляють на стіл військовослужбовців, є командири підрозділів, які безпосередньо відповідають за підпорядкований особовий склад. Відповідні посадові особи військових частин мають здійснювати контроль кількості та якості продуктів, які постачаються, а також контролювати умови зберігання харчів та організацію приготування їжі. У разі привезення неякісних продуктів їх мають повертати постачальнику, — зазначив заступник Міністра оборони.

За його словами, у Міноборони існує реально працюючий механізм із заміни неякісних продуктів та ведення претензійної роботи.

Поки неякісний  продукт замінюють, військовим готують інші страви, з меню каталогу. Вартість неякісних продуктів відмінусовують від вартості привезених продуктів і не приймають на баланс частини. Але якщо в пасиві компанії накопичуються певні зауваження, вона ризикує бути оштрафованою за неналежне виконання зобов’язань, або може бути розірваний договір. Тобто компанія зацікавлена в постачанні якісних продуктів, бо, не замінивши, скажімо, 100 кілограмів неякісної картоплі, вона може втратити договірне забезпечення.

За словами Ігоря Халімона, найчастіше постачальники не дотримуються умов договорів щодо асортименту, кількості, якості та строку поставки.

Таких порушень, за словами заступника відомства, у 2019 році було зафіксовано більш ніж чотириста по всіх компаніях, які працювали зі Збройними Силами. У 2020 році 714. На початку 2021 року складено поки що 80 актів. Але 50 із них були врегульовані на місцях.

Монополія серед постачальників харчів до війська має загрозу зриву організації харчування

Члени комітету ВР у контексті порушеної теми висловлювали стурбованість також фактичною монополізацією ринку надання послуг з постачання продуктів харчування до війська. Адже нині майже 90% обсягу цих послуг надає одна кампанія. Звучало запитання й щодо  жорстких тендерних умов до потенційних підприємств-учасників, наслідком чого стала фактична монополізація ринку. На думку членів парламентського комітету, така ситуація має серйозні загрози щодо зриву організації харчування у війську.   Словом, проблемних питань на солдатській кухні депутати окреслили багато.

До речі, на харчування Збройних Сил з держбюджету виділяються чималі кошти — понад 3,6 млрд грн.

«Жорсткі тендерні умови для потенційних постачальників продуктів харчування для війська продиктовані сумним досвідом. Якщо у компанії немає платіжної спроможності, є великий ризик, що вона зірве харчування військовослужбовців»

«Річний дохід компанії, яка хоче брати участь у тендерах, має становити 500 мільйонів гривень річного обороту та досвід освоєння цих коштів»

Стосовно «жорстких» умов, прописаних в тендерах для компаній —потенційних учасників цього ринку, заступник Міністра оборони роз’яснив, що «такий крок — продиктований досвідом».

— Тендерні умови прописані так, щоб убезпечити Міноборони від потенційної  загрози зриву організації харчування у ЗСУ.  Нагадаю історію минулих років, коли через невеличкий ФОП на пів року були заблоковані договори з харчування Збройних Сил. Бо компанія зайшла на торги без необхідних потужностей, не розрахувавши, що за визначеною процедурою Міноборони платить за послуги з відстрочкою у місяць, отже, накопичується «борг». Саме тому, річний дохід компанії, яка хоче брати участь у тендерах, має становити не менше 100% початкової вартості предмета закупівлі. Тобто 500 мільйонів гривень річного обороту та досвід освоєння цих коштів. Ця стаття використовується для того, щоб на торги виходили спроможні компанії, які мають власний обіговий капітал і можуть опрацьовувати такі обсяги. Якщо в компанії немає платіжної спроможності чи підтримки банку, є великий ризик, що вона зірве харчування військовослужбовців, — зазначив Ігор Халімон.

Як виявилося на практиці, таким вимогам відповідають лише  10%  загальної кількості компаній України, але й вони для участі в тендері повинні мати належно оформлену документацію та пропонувати прийнятну ціну за свої послуги.

— Цього року в торгах загалом брали участь 14 підприємств, тендерним умовам відповідали лише 8 з них. Наразі відбулося підписання договорів за семи лотами з дев’яти із двома компаніям, які стали переможцями тендерів. Відкритим залишається питання стосовно двох лотів. Наразі причиною є оспорювання цих процедур у суді й антимонопольному комітеті. Там претендентами також є дві компанії, але як нам стало відомо, одна з цих компаній надала недостовірну документацію, а саме, підроблені документи податкової звітності, — повідомив заступник міністра.

Та додав, що стосовно цього факту порушене кримінальне провадження. Міністерство оборони визнане потерпілою стороною.

«На монополізацію ринку має реагувати антимонопольний комітет»

Стосовно ситуації щодо  зосередження в руках практично однієї фірми 90% всього ринку послуг харчування у Збройних Силах, у той час, як за законодавством нашої країни передбачене визнання наявності  ознак монополії, за належності одному власнику 55% ринку, Ігор Халімон зазначив, що це питання компетенції антимонопольного комітету, але Міноборони пропонує одним із шляхів вирішення цієї ситуації — відміну торгів, що відбулися, і  початок нової тендерної процедури.

Але й це рішення, за словами заступника Міністра оборони, не дасть гарантованого миттєвого результату, адже через претензійні заяви будь-кого з конкурентів та судові позови вирішення проблеми може значно затягнутися в часі.

— Якщо ви пам’ятаєте, то саме через подібну ситуацію торік розганялася інформація про те, що армія в березні 2020 року залишиться голодна. Що тоді відбулося? За кілька днів до набрання чинності договорів компанія, яка мала виробничі потужності та обіговий капітал, відмовилася надавати свої послуги. Але зриву харчування не відбулося. Як вийшли з критичної ситуації? Тоді вдалося переукласти чинні з 2018 року договори. Допомогли депутати ВР, які на позачерговому зібранні ухвалили зміни до законодавства в частині можливості продовження таких договорів. Восени також інформаційний простір заповнювався «зрадою» та зривом харчування, але цього не сталося, як би «профінансованим» ворогам України цього не хотілося, — зазначив Ігор Халімон.

Крім того, заступник Міністра оборони нагадав, що  з початку 2021 року  вдалося нарешті здійснити повний перехід війська на харчування «за каталогом».

— Процес переходу на каталог тривав з 2016 року. І до 2020 року лише 106 військових частин харчувалися за таким принципом, 252 — залишалися на системі аутсорсингу. Наразі — з 2021 року всі військові частини переведені на харчування за каталогом у якому 409 найменувань різних продуктів. Що також зумовлює підвищення контролю за якістю, постачанням і зберіганням продуктів, — повідомив Ігор Халімон.

«Фактично з понад  400 найменувань продуктів військові замовляють лише приблизно 170»

Ще одне питання, що потрапило у фокус уваги членів комітету ВР та представників громадського контролю за харчуванням ЗС України стала ціна продуктів за Каталогом. Наразі під час аукціонів визначена вартість харчів у межах від 67 до 81 грн за один добовий комплект.

Цю суму порівняли з передбаченими 120 грн на харчування однієї дитини в дитячих садках та інтернатах.

Наразі під час аукціонів вартість харчового комплекту на  одного військовослужбовця на добу визначена у межах від 67 до 81 грн. Це кошти лише продуктів харчування. Така ціна формувалася на основі методики, яка була затверджена Мінекономіки на початку 2020 року.

— Чи достатня така сума для військовослужбовців, які виконують бойові завдання? Відповім. Така ціна формувалася на основі методики, яка була затверджена Мінекономіки на початку 2020 року. Стосовно дитячих садків, варто врахувати, що в їхню ціну закладена ще послуга з приготування їжі, постачання продуктів, тобто цілий комплекс послуг. Сума, передбачена для харчування військових, включає вартість лише  продуктів харчування. Нині за каталогом в залежності від того, що обирає командир військової частини, є 409 найменувань продуктів з каталогу. До них входять різні варіанти овочів, сезонних овочів, фруктів, цитрусових, м’яса, риби. Ми постійно вдосконалюємо систему, адже бачимо, що вона не зовсім досконала. Бо фактично з понад  400 найменувань продуктів військові замовляють лише приблизно 170. Деякі не використовуються або через те, що кухарі, які є в ЗС не вміють цього приготувати, або з огляду на смакові вподобання військових певної частини. Що стосується тих військових частин, у яких є додатково аутсорсинг з приготуванню їжі через невелику штатну чисельність і, зокрема відсутність продовольчої служби і посади кухаря як такої, для них до суми харчового комплекту додатково передбачено ще 30 грн на послугу аутсорсингу. Тобто фактично харчування військовослужбовців, де немає продовольчої служби, має більшу вартість, — зазначив заступник Міністра оборони.

Та додав, що в питанні харчування військовослужбовців велику роль відіграють не лише посадовці, постачальники, а й фахівці продовольчої служби й кухарі.

— Якщо начальник продовольчої служби господарник, чесна принципова людина, то його побратими будуть ситі і здорові. Та й умілий кухар може приготувати ресторанну страву  з найпростіших продуктів, — зазначив Ігор Халімон.

За результатами заслуховування інформації про організацію харчування у Збройних Силах України Комітет ухвалив рішення підготувати звернення до Міністерства оборони України.

6
4

Кореспондент АрміяInform
Стежте за нами в Instagram