ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #СПОРТ #РАШАБУМ #ЛАЙФХАКИ #ООС #КОРУПЦІЯ #ІНФОГРАФІКА

Легенда Першої світової в центрі Харкова

12 Січня 2021, 15:57
Легенда Першої світової в центрі Харкова

Танк Mark-V Composite «захищає» Харківський історичний музей

Харків’яни й гості міста, гуляючи центральними вулицями, часто підходять до одного з експонатів міського державного історичного музею завважки близько 30 тонн, завдовжки 8 метрів і заввишки під 3 метри.

Це танк з повною назвою Маrk-V Composite, виготовлений понад 100 років тому у Великій Британії у місті Лінкольн. У світі бойові машини з цією характерною ромбоподібною формою частіше називають лаконічно — «Танк Лінкольн». Під час Першої світової ці одні з перших зразків бронетехніки сіяли страх серед ворогів і значно піднімали бойовий дух своїх вояків.

Яким чином цей красень-іноземець потрапив до нашої країни

За словами екскурсовода й наукового співробітника Харківського історичного музею імені Сумцова Богдана Івченка, у 1919 році два десятки танків саме цієї модифікації рішенням британського уряду передано армії генерала Денікіна. Причому важку техніку перевозили на спеціальних залізничних платформах через Європу, що тоді було вкрай довго, складно й дорого.

Пізніше в одному з боїв у 1920-му більшовики розбили танковий підрозділ білогвардійців і британські панцирники стали їхніми трофеями. Проте фахівців, які б уміли ними керувати, не було. Тому бойові машини стояли та іржавіли просто неба.

Цікаво, що більшість бронемашин мали персональні назви. Так, за однією з версій, танк, що нині встановлений у Харкові, спочатку мав назву «За Святу Віру!». Пізніше на його корпусі написали «Пролетар».

Після того, як червоні остаточно розбили армію Врангеля, танки Маrk-V включили до складу їхнього війська. У 1920-х їх відновили й аж до 1938-го використовували як бойові, а потім — у навчальних цілях. Перед Другою світовою всі танки цієї модифікації списали, оскільки вони значно застаріли, а запчастин для них бракувало.

— У 1938 році танк прибув до Харкова і став експонатом Музею революції та громадянської війни, що працював у будівлі колишнього церковного єпархіального управління. У 1943-му після визволення Харкова від німецьких окупантів установа зі своїми фондами влилися у склад Харківського історичного музею. Відтоді Mark-V Composite став чи не найцікавішим нашим експонатом, — повідомив Богдан Івченко.

Унікальний завдяки озброєнню

До речі, це один з небагатьох британських танків Маrk-V, що має у своїй назві додаткове слово «Composite». Останнє свідчить про його композитне озброєння.

Річ у тому, що зазвичай у часи Першої світової британські танки виготовляли тільки з кулеметами або двома гарматами й чотирма кулеметами. У центрі Харкова стоїть один з кількох зразків, виготовлених у 1918-1919 роках, на якому встановлено гармату калібром 57-мм та п’ять 8-мм кулеметів. Саме через це він такий унікальний. За такої великої ваги він розганявся до 10 км/год, що тоді було справжньою сенсацією. А гучна робота двигуна потужністю 150 к. с. за сотні метрів лякала противника, змушуючи відступати з наближенням цього бойового монстра.

До того ж танк як зовні, так і зсередини досить добре зберігся. Тому у світі постійно знаходяться заможні колекціонери чи авторитетні компанії, що хочуть придбати його за великі гроші.

— Починаючи з 1998 року, представники Товариства істориків танка Mark-V, що у Великій Британії, на чолі з відомим науковцем Робертом Скоттом періодично приїжджали до Харкова, — каже Богдан Івченко. — Закордонні гості проявляли нестримний інтерес до танка й просили його оглянути. У 2006 році під час чергового приїзду закордонних гостей ми таки відкрили люк танка, запаяний задля запобігання актам вандалізму, і група дослідників музею разом з англійцями оглянула його зсередини.

Як же зраділи дослідники, коли на двигуні знайшли напис «Bigkarton & Day/ENGLAND». А під гарматою збереглася табличка з написом «CASESHOT» (лоток для снарядів). Таким чином це остаточно підтвердило оригінальність та унікальність бронемашини.

Лише 80-90 квадратних сантиметрів на одного танкіста

Харківський танк має такий чудовий стан завдяки двом реставраціям у 1998 та 2012 роках. Над відновленням працювали професіонали ДП «Харківський бронетанковий завод». Востаннє його пофарбували, замінили деякі проржавілі деталі, виготовили імітації відсутніх кулеметів тощо. Українських танкоремонтників дуже здивував той факт, що екіпаж складався з вісьмох чоловіків і на одного танкіста відводилося лише 80-90 квадратних сантиметрів. Також їх вразила якісь броні та ефективність систем та агрегатів, зважаючи на те, що це перші спроби конструкторів створити танки.

Нині у світі залишилося дуже мало танків Mark-V. Навіть на їхній батьківщині є лише один, і той у поганому стані. З усіх 400 бойових машин, виготовлених на Туманному Альбіоні понад 100 років тому, вціліли лише одиниці. Достеменно відомо, що два танки є в Росії і три в Україні: у Харкові й ще два в Луганську.

— Уся біографія харківського Mark-V, на жаль, досі не відома. Ми довго і безрезультатно шукали в історичних документах щось про танкістів чи бої, в яких вони брали участь. Час від часу виникають різні легенди й романтичні вигадки, що лише привертають нову увагу до нього відвідувачів Харківського державного історичного музею чи просто перехожих. Часто біля нього молоді люди призначають зустрічі. У будь-якому разі ці 30 тонн броні є частиною історії та, вважаю, пов’язують Україну з Великою Британією, — підсумував Богдан Івченко.

11

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас в Telegram
MilitaryArt, Публікації