ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #СПОРТ #РАШАБУМ #ЛАЙФХАКИ #ООС #КОРУПЦІЯ #ІНФОГРАФІКА

Мета закону про протимінну діяльність — збудувати ефективну систему захисту громадян України

9 Жовтня 2020, 19:20
Мета закону про протимінну діяльність — збудувати ефективну систему захисту громадян України

У вересні Верховна Рада України ухвалила у другому читанні та в цілому зміни до Закону України «Про протимінну діяльність в Україні». Закон має на меті зменшити кількість випадків травматизму та загибелі місцевого населення на Сході України через замінування територій російськими незаконними збройними формуваннями. У чому полягають новації цього документа, АрміяInform розповів голова Комітету Верховної Ради України, народний депутат Олександр Завітневич.

— Олександре Михайловичу, 17 вересня Верховна Рада України ухвалила в цілому проєкт Закону № 2618 про внесення змін до Закону України «Про протимінну діяльність в Україні». Наскільки цей документ важливий для України?

— Основною метою внесення змін до чинного Закону України «Про протимінну діяльність в Україні» є створення придатних умов для побудови ефективної системи протимінної діяльності зі спрощеною вертикаллю управління й координації у цій сфері без необхідності витрачання додаткових коштів з держбюджету.

Коли ми в нашому профільному Комітеті розпочали роботу над документом, усі члени робочої групи, подивившись на карту Європи, побачили кількість замінованих і забруднених вибухонебезпечними предметами територій. І Україна на цій мапі — немов червона рана. За попередніми оцінками, площа тільки звільненої території, яку вважають небезпечною через наявність вибухонебезпечних предметів, сягає близько 7000 кв. км. Там проживає близько 1,5 млн громадян нашої держави. Крім того, є така ж небезпечна земля на тимчасово непідконтрольному терені, яка становить близько 14 тис. кв. км. За наявною інформацією, ці території заміновані й забруднені вибухонебезпечними предметами, і після відновлення тут державного контролю вони потребуватимуть розмінування.

Україна наразі входить до числа країн з найбільшою кількістю жертв від мін та інших вибухонебезпечних залишків війни. Міжнародний досвід і попереднє оцінювання за наявного стану справ встановлює строк для розмінування наших територій — 300 років і понад 150 мільярдів гривень. Закон «Про протимінну діяльність в Україні», який ухвалено у 2018 році, передбачав створення складної системи протимінної діяльності з утворенням кількох нових державних органів, які з огляду на опис їхніх повноважень є центральними органами влади, що потребувало додаткових бюджетних витрат.

Ми не чекаємо, поки в бюджеті з’являться гроші, а вже тепер на базі Міністерства оборони та Міністерства внутрішніх справ створюємо окремі центри розмінування, які координуватимуть цю роботу, що значно пришвидшить процес

Досі жодного з цих органів не утворено через складність реалізації норм Закону та брак коштів у держбюджеті. Така ситуація призводила до затягування темпів поліпшення соціально-економічних умов життєдіяльності населення звільнених територій Донецької та Луганської областей. І найважливіше — до нових жертв і постраждалих від мін і вибухонебезпечних предметів.

І ухвалення Закону № 2618 є надзвичайно актуальним задля збереження здоров’я та життя наших громадян.

Ми не чекаємо, поки в бюджеті з’являться гроші, а вже тепер на базі Міністерства оборони та Міністерства внутрішніх справ створюємо окремі центри розмінування, які координуватимуть цю роботу, що значно пришвидшить процес.

— У чому полягає відмінність нового Закону про протимінну діяльність?

— Згідно з попереднім Законом, було заплановано створення кількох нових органів та складної системи протимінної діяльності. А це час і державні кошти.

Зокрема передбачалося створення Національного органу з питань протимінної діяльності, який є постійним міжвідомчим колегіальним, утворюваним Кабміном. У його складі утворюється Комісія з питань акредитації операторів протимінної діяльності та моніторингу їхньої відповідності вимогам акредитації. Також закон передбачає створення Центру протимінних операцій — нового центрального органу виконавчої влади. У його складі передбачалося створення Інспекції з контролю якості протимінної діяльності.

Закон № 2618 передбачає доступнішу схему організації протимінної діяльності

Ми бачимо, наскільки суттєво ускладнено систему протимінної діяльності. Тому пройшов рік, і всі визнають: те, що ухвалено, не «вистрілило». Як результат — жодного з цих органів не утворено через складність реалізації норм Закону та відсутність коштів у держбюджеті.

Закон № 2618 передбачає доступнішу схему організації протимінної діяльності. Буде створено Центр протимінної діяльності на наявних фондах Міноборони; Центр гуманітарного розмінування — на фондах МВС; виключено положення Закону щодо утворення нового центрального органу виконавчої влади (Центру протимінних операцій); як і положення про утворення нових органів з повноваженнями, притаманними центральним органам виконавчої влади.

А координуватиме роботу у сфері протимінної діяльності, як і передбачено чинним Законом «Про протимінну діяльність в Україні», утворений урядом Національний орган з питань протимінної діяльності — як міжвідомчий допоміжний орган.

Планування та практичну організацію заходів розмінування, внесення пропозицій з формування державної політики у протимінній діяльності, інформування громадськості про відповідні кроки у цій сфері, управління якістю проведення операцій з розмінування здійснюватимуть Центр протимінної діяльності та Центр гуманітарного розмінування.

Зазначені центри створять на наявних фондах Міноборони та МВС.

І що важливо — на утворення цих центрів не витрачатимуть додаткові гроші з держбюджету.

— Які зміни внесені між першим і другим читанням?

— Здебільшого тут внесені техніко-юридичні правки в частині, що стосується приведення окремих норм законопроєкту у відповідність з Бюджетним кодексом України, законами у сфері акредитації, оцінювання відповідності, стандартизації та визначення термінів.

Крім того, до другого читання додатково визначені повноваження Національного органу з питань протимінної діяльності. Передбачено, що разом з центральними органами виконавчої влади він матиме право вживати заходів до формування та забезпечення реалізації державної політики у сфері протимінної діяльності й забезпечення виконання міжнародних зобов’язань України у протимінній діяльності. Він також координуватиме протимінну діяльність, яку провадять міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та оператори.

Окрім цього, організовуватиме розроблення та впровадження національних стандартів з протимінної діяльності відповідно до міжнародної практики протимінної діяльності, правил та процедур управління операціями в цій сфері. І надаватиме рекомендації на залучення відповідними профільними суб’єктами операторів протимінної діяльності.

Також до другого читання покращено окремі положення щодо соціального захисту постраждалих від вибухонебезпечних предметів.

— У чому саме?

— Передбачено одноразову компенсацію за шкоду, заподіяну здоров’ю, та щорічну допомогу на оздоровлення у сумі, порядок призначення і виплати якої встановлює Кабінет Міністрів України. Також надаватиметься безоплатна психологічна, медико-психологічна реабілітація у відповідних центрах з відшкодуванням вартості проїзду до таких центрів і назад та вартості проживання впродовж терміну реабілітації (у разі, якщо проживання не надається). Також — позачергове обов’язкове забезпечення постраждалих дітей місцями у закладах дошкільної освіти незалежно від відомчої підпорядкованості.

Україну в проведенні гуманітарного розмінування підтримують НАТО, ЄС, ОБСЄ, ООН, Женевський міжнародний центр гуманітарного розмінування, а також США, Канада, Велика Британія. Фінансують очищення місцевості від вибухонебезпечних предметів через донорську підтримку Координатора проєктів ОБСЄ, діяльність неурядових організацій, а також надання технічної підтримки

Окрім цього, передбачені виплати постраждалій дитині у підвищеному розмірі державної соціальної допомоги, призначеної дітям з інвалідністю віком до 18 років відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю».

— За рахунок яких коштів здійснюватимуть ці виплати?

— Відповідно до нової системи, яка працюватиме за цим законом, кошти на фінансування заходів протимінної діяльності та соціальну допомогу надходитимуть як з держбюджету, так і за рахунок донорської допомоги країн-партнерів.

— Кого з міжнародних організацій залучать до розміновування?

— Україну в проведенні гуманітарного розмінування підтримують НАТО, ЄС, ОБСЄ, ООН, Женевський міжнародний центр гуманітарного розмінування, а також США, Канада, Велика Британія. Фінансують очищення місцевості від вибухонебезпечних предметів через донорську підтримку Координатора проєктів ОБСЄ, діяльність неурядових організацій, а також надання технічної підтримки.

Велику матеріально-технічну допомогу надавали США та Канада. Це роботизовані системи розмінування, новітні засоби захисту сапера, комплекти розмінування, системи дистанційного підриву тощо.

До розмінування звільнених територій Донецької та Луганської областей долучали неурядові організації: FSD, DDG, HALO Trust. Вони діють на підставі спільної угоди з Міністерством оборони України та залученні до імплементації щорічного плану гуманітарного розмінування.

— За вашими прогнозами, як діятиме механізм цього Закону?

— Для того, щоб розмінувати всі території України, потрібні роки. За даними Міжнародного центру розмінування в Женеві, Україна входить у п’ятірку держав, де від вибухонебезпечних предметів найчастіше гинуть люди. Тому надважливо пришвидшити цей процес, адже це збережені людські життя. Якщо нині цей документ імплементуємо, розпочнеться активний процес розмінування.

Для того, щоб ця система надалі ефективно запрацювала, слід розробляти ефективні нормативні акти. І цей процес маємо зрушити, спираючись на наявні можливості. Що дасть змогу впорядкувати систему протимінної діяльності в державі й оптимально використовувати кошти з держбюджету. І дозволить повністю очистити території на Сході України.

Розмову вела Тетяна Рубан, АрміяInform

Читайте нас в Telegram
Інтерв`ю