ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #СПОРТ #РАШАБУМ #ЛАЙФХАКИ #ООС #КОРУПЦІЯ #ІНФОГРАФІКА

Законопроєкт про «другу армію», або Чому ухвалення проєкту Закону України 3553 військові та експерти вважають надважливим

29 Вересня 2020, 12:38
Законопроєкт про «другу армію», або Чому ухвалення проєкту Закону України 3553 військові та експерти вважають надважливим

АрміяInform продовжує знайомити читачів із реформами у ЗСУ та новаціями у законодавчій базі, які стосуються життєдіяльності війська та його просування до стандартів армій країн-членів НАТО.

Цього разу обговоримо питання військового резерву, який часто називають «другою армією», і які нам потрібні резервісти?

Ці та інші запитання кореспондент АрміяInform обговорив із начальником Головного управління персоналу Генерального штабу ЗС України генерал-майором Ігорем Лисенком.

15 вересня Верховна Рада України на пленарному засіданні підтримала законопроєкт 3553 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення окремих питань виконання військового обов’язку та ведення військового обліку» та прийняла його за основу в першому читанні (постанова Верховної Ради України від 15.09.2020 № 885-IX).

Як зазначив начальник Головного управління персоналу Генерального штабу ЗС України генерал-майор Ігор Лисенко, розробку цього законопроєкту було розпочато ще торік за дорученням Головнокомандувача ЗС України генерал-полковника Руслана Хомчака на виконання рішень Ради національної безпеки і оборони від 26 грудня 2018 року «Щодо підсумків введення воєнного стану в Україні» (уведеного в дію Указом Президента України від 25 січня 2019 року № 17/2019) та від 20 травня
2016 року «Про Стратегічний оборонний бюлетень України» (уведеного в дію Указом Президента України від 6 червня 2016 року № 240/2016).

– Під час роботи над законопроєктом ми активно співпрацювали з відповідними фахівцями Офісу Президента України, представниками Юридичного департаменту Міноборони, а також Радою резервістів ЗС України, – повідомив генерал-майор Ігор Лисенко.

Які важливі питання має вирішити ухвалення цього законопроєкту?

Цей законопроєкт спрямований на вдосконалення та унормування надважливих для ЗС України питань, які пов’язані з:

ефективністю функціонування місцевих органів військового управління шляхом реформування системи військових комісаріатів і створення на їх базі територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки;

гарантованим та оперативним доукомплектуванням у особливий період військових частин ЗС України, інших військових формувань військово-навченими мобілізаційними людськими ресурсами, зокрема резервістами, без оголошення у державі мобілізації на термін до 6 місяців;

ефективністю та автоматизацією процесів функціонування у державі системи військового обліку людських мобілізаційних ресурсів, що дозволить наблизити її до сучасних вимог і стандартів НАТО.

Проєкт Закону України 3553 вносить зміни до 40 законів України, зокрема до 5 Кодексів, норми яких кореспондуються між собою.

Крім того, було розроблено ще один законопроєкт 3554, який системно пов’язаний із першим і стосується особливостей оподаткування резервістів, які є фізичними особами-підприємцями, після їхнього призову на військову службу в особливий період.

За роки незалежності України – це перший випадок такої масштабної ревізії військового законодавства щодо низки стратегічних питань, які пов’язані з обороною держави

За часів існування незалежної України, здається, це перший випадок такої одночасної і масштабної ревізії військового законодавства щодо низки стратегічних питань, які пов’язані з обороною держави та до якої було залучено фахівців Головного управління персоналу ГШ ЗС України, експертів Міноборони України, Офісу Президента України, резервістів та представників громадських організацій. Під час підготовки законопроєкту було враховано практичний досвід проведення шести черг часткової мобілізації, а також рішення вищого військово-політичного керівництва держави.

Важливо повідомити, що проєктом Закону України 3553 передбачається запровадження нового виду служби – «військової служби за призовом осіб серед резервістів у особливий період», що передбачає можливість призову осіб, які зараховані в особливий період до військового оперативного резерву (насамперед тих, хто уклав контракти про проходження служби у військовому резерві) на термін до 6 місяців.

Оголошувати чергову (наступну) хвилю мобілізації для цього призову не потрібно, що суттєво скорочуватиме дорогоцінний час на комплектування військових частин навченими людськими ресурсами. Такий призов відбуватиметься за рішенням Президента України та лише у випадку, коли виникне реальна кризова ситуація, яка загрожуватиме національній безпеці України, – наголосив генерал-майор Ігор Лисенко.

Законопроєкт передбачає поширення всього комплексу існуючих у законодавстві соціальних пільг та гарантій, передбачених для мобілізованих осіб, на резервістів, які можуть бути призвані на військову службу в особливий період без оголошення мобілізації. А також:

надання можливості резервістам отримувати відстрочки від такого призову за аналогією існуючих підстав їх отримання військовозобов’язаними у разі призову під час мобілізації, на особливий період;

створення правових засад для запровадження військового обліку резервістів у державі, зокрема за допомогою автоматизованої інформаційно-телекомунікаційної системи «Оберіг» (Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів);

осучаснення кримінальної і адміністративної відповідальності посадових осіб, резервістів, військовозобов’язаних та призовників за порушення ними законодавства про оборону, про військовий обов’язок, про мобілізаційну підготовку та мобілізацію;

врегулювання окремих питань, пов’язаних із проходженням військової служби, виконанням громадянами України військового обов’язку в запасі та у резерві.

Однак, перш ніж ці норми набудуть чинності, законопроєкт ще має бути розглянуто в другому читанні та ухвалено Верховною Радою України в цілому.

Водночас на ухвалення зазначеного законопроєкту, в умовах коли рішення про проведення в державі мобілізації може бути не прийнятим або заблокованим – фактично унеможливить оперативне та гарантоване доукомплектування військових частин ЗС України, інших військових формувань військово-навченими людськими мобілізаційними ресурсами.

Законопроєкт 3553 також дозволяє встановити правові підстави для створення і функціонування територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, які мають прийти на заміну військовим комісаріатам із впровадженням у їх діяльність європейських принципів і підходів з одночасною автоматизацією багатьох процесів функціонування системи військового обліку в державі, що виключатиме можливі корупційні ризики.

– На сьогодні  як експеримент уже створені та функціонують понад 100 територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки на базі військкоматів Рівненської, Одеської, Дніпропетровської та Чернігівської областей. Після відповідних законодавчих змін очікується створення решти 436 територіальних центрів та соціальної підтримки, яке планується здійснити вже  цього року, – повідомив генерал-майор Ігор Лисенко.

 «Друга» армія – військовий оперативний резерв – це військово-навчені кадри, які можуть допомогти зупинити повномасштабне вторгнення агресора

«Друга» армія – військовий оперативний резерв – це військово-навчені кадри, які можуть допомогти зупинити повномасштабне вторгнення агресора. Солідний ресурс резервістів, а також система їхньої інтенсивної підготовки, дозволять нам за одну-дві доби суттєво збільшити чисельність наших військ у разі такої потреби.

– Для прикладу, навіть фактично за 1 добу військовими комісаріатами однієї з областей було забезпечено призов резервістів та військовозобов’язаних із запасу до однієї із бригад територіальної оборони. Це свідчить про достатньо свідому громадянську позицію резервістів – їхню готовність адекватно реагувати на кризові ситуації, виклики та загрози і самостійно прибувати безпосередньо до своїх військових частин або ж до відповідних військових комісаріатів у разі такої потреби, – наголосив генерал-майор Ігор Лисенко.

За його словами, навички та бойовий досвід, здобутий у найзапекліші роки російсько-української війни, резервісти мають змогу вдосконалювати на щорічних зборах та навчаннях.

– Під час підготовки законопроєкту до другого читання ми готові вислухати та врахувати всі слушні та конструктивні пропозиції від експертів, представників громадськості, військовослужбовців, ветеранів та резервістів, – наголосив генерал-майор Ігор Лисенко (rezerv_job@ukr.net – електронна скринька для надсилання пропозицій до законопроєкту).

Про хід підготовки зазначеного законопроєкту до чергового розгляду в Верховній Раді України АрміяInform буде інформувати суспільство і надалі.

10
6

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас в Telegram
Публікації