ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #СПОРТ #РАШАБУМ #ЛАЙФХАКИ #ООС #КОРУПЦІЯ #ІНФОГРАФІКА

Такі «козирі» в нас не грають, або Чому «кораблі-бранці» йдуть у відстій

3 Червня 2020
Такі «козирі» в нас не грають, або Чому «кораблі-бранці» йдуть у відстій

Російські окупанти вирішили перевезти захоплені в Криму українські кораблі із севастопольських бухт у Донузлав. Про це повідомляє видання Shark News, посилаючись на власне джерело у силових структурах Південного федерального округу Росії.

Із Севастополя в Донузлав?

Сьогодні в Донузлаві існує військово-морська база Чорноморського флоту окупантів, і саме туди (де вони менше привертатимуть увагу суспільства) з формулюванням «на відстій», росіяни спланували перемістити українські кораблі-бранці. Наразі більшість із них перебувають в Інженерній і Стрілецькій бухтах Севастополя. І хоча, як запевняють росіяни, їхній функціонал «обмежений», на кораблях усе ж є скорочені екіпажі. І ці екіпажі підтримують кораблі на плаву, проводять заходи протипожежної безпеки та інші.

Нині командування ЧФ планує «скоротити витрати на утримання українських кораблів», і для цього відвести їх в Донузлав (прибрати якомого далі від людського ока), а потім на утилізацію? Загалом сьогодні Росія утримує понад два десятки українських кораблів, катерів і допоміжних суден.

У 2014 році, коли Росія захопила Крим, Україна фактично втратила і власні Військово-Морські Сили, які базувалися на півострові. Під контролем України тоді залишалось усього десять бойових одиниць, серед яких фрегат «Гетьман Сагайдачний», артилерійський катер «Скадовськ», допоміжні судна «Переяслав», «Нетішин» і «Сватове» та п’ять катерів.

Згодом, у квітні 2014 року, загарбник частково повернув Україні 35 одиниць захоплених кораблів, серед них були лише найстаріші і умовно боєздатні. Корвет «Вінниця», корабель управління «Донбас» та ще кілька суден узагалі прийшли «з полону» на буксирі. Ворог обіцяв, що процес передачі триватиме й далі. Але в липні 2014-го Росія припинила передавати нам захоплене озброєння і техніку, хоч на території Криму його залишилось ще чимало.

Усі інші, більш боєздатні та новіші кораблі, росіяни віддавати не збирались. Серед них наші відносно нові корвети «Луцьк» (1993) і «Тернопіль» (2006), морські тральщики «Чернігів» і «Черкаси», ВДК «Костянтин Ольшанський», КУ «Славутич» і єдиний український підводний човен «Запоріжжя», а також захоплені росіянами 9 бойових літаків МіГ-29 і певна кількість бронетехніки.

Із шулерами не сідають грати

У січні 2018 року президент Росії Володимир Путін зробив несподівану заяву про те, що Україна може забрати власне майно, що ще залишилось в Криму, зокрема й кораблі ВМС.

Проте далі голослівних піар-заяв справа не пішла. Росія не передала Україні з того списку «кримського» майна навіть іржавого гвинтика. В січні 2018 року Путін запросив представників України «утилізувати непотріб», тобто Росія довела цілком боєздатні кораблі й судна, за словами Путіна, до «плачевного состояния».

За шість років перебування в так званому полоні українські кораблі були «донорами» для кораблів російського Чорноморського флоту. З них потайки знімали і викручували все необхідне обладнання та вузли і агрегати. Зрозуміло, що ніхто їм не робив ні обслуговування ні ремонту. Як зізнались у командуванні ЧФ, їх «просто підтримували на плаву». І все це робиться для того, щоб у зручний час використати захоплені кораблі як «козирі» в грі, де Росія «виторговує» в світової спільноти для себе певні політичні преференції. Насправді Москва не віддала б Україні жодної посудини, навіть тієї, що потоне за метр від пірса.

Тодішній Глава МЗС України Павло Клімкін назвав цю пропозицію Москви «шулерським прийомом»: «Це — своєрідний трюк Росії: показати, що у нас щодо окупованого Криму йде якийсь діалог. У нас немає ніякого діалогу з жодних питань, щодо статусу Криму, і ми не будемо робити ніяких речей, які можуть послабити нашу юридичну або політичну позицію», — зазначив Павло Клімкін.

«Щедрість» Путіна саме в той час пояснювалась досить просто, в січні 2018 року Конгрес США розглядав питання введення нових санкцій проти «російських олігархів» — вищих російських чиновників і бізнесменів, наближених до вищого керівництва країни. Питання окупації Криму було однією з основних причин уведення цих санкцій. Крім того, уряди європейських країн і США зокрема, мали продовжувати санкції до Росії саме «за Крим».

Тож шулер-Путін вирішив «розіграти» цей, хоч і дрібний, та все ж «козир» з кораблями. Тобто цією заявою російський президент дав зрозуміти, що із захоплених кораблів залишився лише брухт, а все що мало хоч невелику вартість — росіяни вже поцупили, віддаючи українські кораблі, Росія нічого цінного не втратить. Тому й публічно на увесь світ «запросив» українських фахівців, щоб ті «приїхали і допомогли утилізувати непотріб, що плаває».

Якщо повертати — то через суд і у відремонтованому стані…

Реагуючи на таку «пропозицію», Україна зажадала від Росії «справедливого повернення», тобто, щоб Росія відремонтувала і лише тоді повернула залишені в Криму кораблі українських ВМС. З такою заявою виступив заступник секретаря Ради національної безпеки і оборони України Михайло Коваль.

За його словами, росіяни навіть кілька разів виходили в море на «полоненому» українському великому десантному кораблі «Костянтин Ольшанський», оператором якого зазначена Україна, а інші кораблі служать «донорами» і з них окупанти знімають усе, що їм потрібно. «Вони роздеребанили всі наші кораблі. І ми зараз як лохи встанемо на коліна перед ними і будемо забирати? Ні! Через суд віддадуть — відремонтовані, в такому стані, в якому захопили», — наводить слова Коваля російське «Федеральне агентство новин».

У червні 2019-го «Мілітарний портал» повідомив, що росіяни хотіли знищити захоплений у нас підводний човен «Запоріжжя». Міністерство оборони РФ навіть оголосило тендер на утилізацію човна. Хоча український підводний човен незадовго до анексії Криму пройшов необхідний ремонт і певну модернізацію, був ходовим і цілком боєздатним, за час «полону» його довели до стану брухту. Проте «Запоріжжя» поки що існує.

Намір передислокувати «полонені» кораблі із Севастополя в Донузлав говорить про те, що вони вже втратили для Росії усю «цінність», або, як кажуть картярі, «козирі не грають»… По-перше, тому, що Україна саме не бажає «награти ці козирі». Тут варто згадати наведені вище слова екс-міністра МЗС України про «ніякого діалогу з окупантом». Тобто задекларувати передачу кораблів, літаків чи іншого «кримського» майна як «жест доброї волі» Москві не вдасться. Якщо передача і відбудеться, то лише так, як зазначив заступник секретаря РНБО України Михайло Коваль — через суд і у відремонтованому справному стані.

І прецедент такого повернення вже є, варто згадати про захоплені пізніше, в листопаді 2018 року, українські МБАКи «Нікополь» (U176) і «Бердянськ» (U175), а також буксир «Яни Капу» (А947). 25 травня 2019 року міжнародний Трибунал у Гамбурзі, створений відповідно до Конвенції ООН із морського права, зобов’язав Росію повернути кораблі й відпустити екіпажі. І хоч рішення арбітражу було виконане не зразу, та все ж до кінця 2019 року і кораблі, й моряки повернулися додому.

Про зникле деяке оснащення згадувати не будемо, проте рішення Трибуналу Росія виконала, адже за невиконання ризикувала отримати суворі обмеження чи навіть чергові санкції. Це могли бути і арешти активів РФ за кордоном (зокрема суден), і навіть можливе, але менш ймовірне, закриття портів для російських кораблів. А найсуттєвіше обмеження, яке могли накласти на Росію, — позбавити можливості звертатись в міжнародні суди для захисту своїх економічних інтересів. Тобто ігнорування Трибуналу могло понести величезні економічні втрати для РФ. Тому агресор і виконав рішення.

Повернення наших МБАКів і буксира російські ЗМІ намагались перетворити на «благодійну медіа-акцію», де Росія «здійснювала акт доброї волі», передаючи українські кораблі. Але світова спільнота звичайно ж зрозуміла, що насправді це виконання рішення Міжнародного трибунало, і ніщо інше.

Коли козир — «не грає»

Щодо тих кораблів, які були захоплені в 2014 році, то жодних рішень від арбітражів поки що не було, хоча Росія, відверто кажучи, їх чекає й до сьогодні. Кораблі ж вона поки що не утилізувала і не привласнила, і навіть «утримує їх на плаву»… І все ще сподівається, що «впарить» їх Україні, «виторговуючи» щось важливе для себе, адже поки що планує поставити їх «на відстій» і законсервувати.

Україна ж знову, фактично з нуля, будує власні Військово-Морські Сили. З часу захоплення флоту в Криму на озброєння ВМС України поступили шість новеньких МБАКів (малих броньованих артилерійських катерів) проєкту «Гюрза-М». Як допомогу від уряду США минулого літа українські ВМС отримали два американські катери класу «Айленд», незабаром ще три подібні кораблі надійдуть до України. Таким чином, Україна стане першою закордонною країною, в складі ВМС якої буде дивізіон Island. Базуватися ці кораблі будуть в Одесі, де нині фактично розташована головна база ВМС України.

Крім того, від США ми очікуємо отримати як допомогу ще два катери іншого типу. Це будуть патрульні катери Mark VI (MK VI), які можуть здійснювати операції у затоках, річках, бухтах і прибережних ділянках моря. Їхнє головне завдання — забезпечення безпеки торговельних портів, об’єктів морської інфраструктури і підтримка операцій основних сил ВМС, саме те, що потрібно для створення українського військового флоту.

Крім того, два десантно-штурмові катери «Станіслав» і «Малин», а також МБАК «Костопіль» наразі проходять випробування і незабаром теж виконуватимуть завдання у складі вітчизняних ВМС. З’явилось у нас і модернізоване пошуково-рятувальне судно «Олександр Охріменко» і малий розвідувальний корабель. Тому гострої потреби будь-якою ціною повернути втрачені в 2014 році кораблі, як на мене, не має. Треба розуміти, що для відновлення їхнього технічного стану потрібно залучити чимало коштів і засобів.

Тож знову, розмовляючи картярськими термінами, можна констатувати, що Росія зрозуміла: «карти розкладаються не на її користь», і «козир», яким вона вважала захоплені українські кораблі, скоріш за все — «не зіграє». Навіщо тоді витрачати кошти на утримання цих кораблів-бранців та ще й в Севастополі, логічніше їх перетягти якнайдалі в Донузлав, де потихеньку почати утилізовувати, як вже зробили з кількома українськими сторожовими кораблями Морської охорони ДПС України …

Довідково:

Українські кораблі, які сьогодні перебувають в полоні Росії:

1. Підводний човен «Запоріжжя»
2. Корвет «Луцьк»
3. Корвет «Тернопіль»
4. Корвет «Придніпров’я»
5. Корвет «Хмельницький»
6. Морський тральщик «Чернігів»
7. Морський тральщик «Черкаси»
8. ВДК «Костянтин Ольшанський»
9. Корвет «Львів» (будується, готовність 95%)
10.
Корвет «Луганськ» (будується, готовність 60%)
11. КУ «Славутич»
12. НТС «Велика Олександрівка»
13. Гідрографічний катер «Сквира»
14. Плавучий кран «Каланчак»
15. Гідрографічний катер МГК 1889
16. Рятувальний буксир «Кременець»
17. Катер-торпедолов «Херсон»
18. Морський транспорт «Джанкой»
19. Малий морський танкер «Бахмач»
20. Службово-роз’їзний катер, проєкт 371У
21. Протидиверсійний катер «Феодосія»
22. Рейдовий катер, проєкт 376
23. Рейдовий буксир «Дубно»

Катери Морської охорони ДПС України:

1. Сторожовий катер (проєкт 14670, «Гурзуф») «Львів»
2. Сторожовий катер (проєкт 14670, «Гурзуф») «Кривий Ріг»
3. Катер проєкту «Катран» BG-820
4. 2 катери проєкту 09104 «Калкан-П»: BG 09, BG 11,
5. 1 катер проєкту 50030 «Калкан» ВG-504

(за матеріалами Вікіпедії)

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас у Facebook
Blogger pool