ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #СПОРТ #РАШАБУМ #ЛАЙФХАКИ #ООС #КОРУПЦІЯ #ІНФОГРАФІКА

Революція у сфері публічних закупівель, або «Тендерна гра» за новими правилами

4 Квітня 2020
Революція у сфері публічних закупівель, або «Тендерна гра» за новими правилами

19 квітня набуває чинності новий закон, який змінить систему публічних закупівель у країні. Про нововведення, які чекають замовників та учасників торгів,  читайте в АрміяInform.

Система ProZorro стала обов’язковою для використання ще 2016 року і майже одразу зіткнулась із різноманітними способами маніпуляцій. Недоброчесні учасники демпінгували ціни до рівня нижчого за собівартість, що призводило до зниження якості наданих послуг, товарів. Зі свого боку недоброчесні замовники дискваліфіковували  учасників тендеру для того, щоб просунути «своїх» постачальників. Законодавство в цій сфері закупівель неодмінно вимагало змін.

Саме тому для вищої ефективності, введення персональної  відповідальності, удосконалення механізму оскарження, а також гармонізації з міжнародними стандартами торік ухвалено закон «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель» (від 19.09.2019 114-IX) , який набирає чинності 19 квітня.

Тож якою буде «тендерна гра» за новими правилами?

Спрощені закупівлі

Закон вводить поняття «спрощених» закупівель товарів, робіт і послуг на суму від 50 до 200 тис. грн, які відтепер обов’язково проводитимуть через Prozorro. Вони матимуть етап аукціону та будуть доступними до моніторингу громадськості. Як стверджують фахівці Prozorro, у такий спосіб майже 250 тисяч закупівель мають вийти з тіні, тож додаткова економія від такого нововведення може становити близько 9 млрд грн на рік.

Електронні каталоги

У разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, вартість яких не перевищує 50 тисяч гривень, замовник повинен дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель та може використовувати електронну систему закупівель. Для зручності здійснення закупівель на невеликі суми в закон вводять такий термін як «електронні каталоги». Технічно така закупівля нагадує онлайн-магазин.

Замовнику дозволять використовувати е-каталог (ProzorroMarket) як альтернативу проведенню спрощеним закупівлям.

Інструмент боротьби із демпінгом

У конкурентних торгах система автоматично визначатиме аномально низьку ціну пропозиції. Якщо не підтвердити спроможність надавати якісні послуги за такою низькою ціною, замовник має право відхилити пропозицію.

Недобросовісним постачальникам – бойкот на три роки!

За невиконання умов договору замовник зможе відмовити постачальнику у співпраці впродовж наступних трьох років. Якщо бізнес наведе переконливі докази надійності й відшкодує завдані збитки, то отримає другий шанс для участі у закупівлях в цього замовника.

Право на помилку

Учасник, який переміг у тендері, матиме 24 години на виправлення незначних помилок у тендерній пропозиції, що дозволить підприємцям не втратити тендер, а держзамовникові – зберегти найбільш економічно вигідну пропозицію.

Фінансова звітність як кваліфікаційний критерій

Фінансова спроможність – кваліфікаційний критерій, який замовник може відтепер використати для відбору постачальників. Щоб підтвердити відповідність, учасникові необхідно надати замовнику фінансову звітність.

Передбачено відмову від тендерних комітетів

Відповідальною за організацію та проведення спрощеної закупівлі з  19 квітня 2020 року буде лише уповноважена особа. За проведення процедур закупівель з 19 квітня 2020 року відповідатимуть уповноважена особа або тендерний комітет. Відповідальною за організацію та проведення процедур закупівель/спрощеної закупівлі з 01 січня 2022 року буде виключно  уповноважена особа.

Уповановаженою особою може бути або окрема людина або ж ці функції можуть бути покладені на працівника як додаткові роботи. Жодних обмежень з цього приводу в Законі немає. При цьому їм провадиться доплата за суміщення професій (посад).

Досвід роботи не є необов’язковою умовою. Але до 1 січня 2022 року уповноважена особа має пройти тестування.

Обережно – штраф!

Посилюється відповідальність посадовців за порушення законодавства у сфері публічних закупівель шляхом внесення змін до Кодексу про адміністративні правопорушення. Зокрема, підставами для притягнення до відповідальності стануть безпідставне застосування переговорної процедури закупівлі, необґрунтована дискваліфікація, або визначення учасника переможцем; внесення змін до істотних умов договору про закупівлю в непередбачених законом випадках.

Наприклад, якщо замовник неправомірно застосував переговорну процедуру, безпідставно відхилив тендерну пропозицію, порушив строки оприлюднення тендерної пропозиції тощо — його очікує штраф від 25,5 тис. грн до 51 тис. грн. У разі повторного порушення впродовж року — від 51 тис. грн до 85 тис. грн.

Протидія тролінгу

Удосконалення механізму оскарження надасть бізнесу  ширші можливості для відстоювання своїх прав в Антимонопольному комітеті. Для протидії тролінгу і блокуванню тендеру до розгляду прийматимуть тільки проплачені скарги, відкликати які буде неможливо.

Бізнес також матиме можливість оскаржувати скасування процедури та відхилення всіх пропозицій. Замість фіксованої плати за оскарження процедури закупівлі (нині – 5 тис. грн для товарів і послуг та 15 тис. грн для робіт) встановлюватимуть її суму залежно від вартості предмета закупівлі.

На думку багатьох експертів, ці зміни у сфері публічних закупівель можуть стати революційними: робота за такими новими правилами позбавить від нечесної конкуренції, пришвидшить конкурентні процедури, полегшить участь у закупівлях та убезпечить замовників від недобросовісних постачальників.

Кореспондент АрміяInform
Стежте за нами в Instagram
Актуально, Інфографіка, Публікації