ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #СПОРТ #РАШАБУМ #ЛАЙФХАКИ #ООС #КОРУПЦІЯ #ІНФОГРАФІКА

Генерал-лейтенант Павло Ткачук: «Мета вдосконалення освітнього процесу — досягнення сумісності за стандартами НАТО»

12 Грудня 2019
Генерал-лейтенант Павло Ткачук: «Мета вдосконалення освітнього процесу — досягнення сумісності за стандартами НАТО»

Національна академія сухопутних військ імені Петра Сагайдачного — основна кузня кадрів для найчисельнішого виду військ. Її по праву вважають флагманом у втіленні інноваційних освітніх проєктів, зокрема впровадження в навчальний процес стандартів НАТО. Начальник Академії генерал-лейтенант Павло Ткачук відповів кореспондентові АрміяInform на деякі запитання, пов’язані з реалізацією розробленого в Міноборони спільно з експертами держав-членів НАТО проєкту «Розвиток системи військової освіти та підготовки військових фахівців».

Імпонує система військової освіти Вест-Пойнту

— Наш навчальний заклад стояв на початку створення цього проєкту, — зазначив Павло Петрович. — За ініціативи викладацького колективу торік успішно проведено пілотний проєкт «Курси лідерства офіцерського складу» з підготовки громадян, які мають вищу освіту, на первинні офіцерські посади тактичного рівня з терміном навчання 1 рік. Отримані результати засвідчили ефективність підготовки офіцерських кадрів за скороченими термінами. 2019-го такий проєкт започаткували ще три навчальні заклади тактичного рівня. Він є обрисом майбутнього фахового курсу професійної підготовки SPECIALITY TRAINING COURSE (L-1B), запровадження якого в систему вишколу офіцерських кадрів тактичного рівня планується з 2021 року.

В Академії успішною стала апробація іншого пілотного проєкту «Курси капітанів», який відповідає фаховому курсу підвищення кваліфікації L-1С за стандартами НАТО.

У вересні за результатами вступних випробувань зараховано на навчання 15 офіцерів із 25 кандидатів. За три місяці надали їм знання, які дають змогу якісно виконувати обов’язки на посадах капітанської ланки. А це командир роти, офіцер штабу батальйону, офіцер оперативного відділення штабу бригади тощо. Особливість курсу — вивчення в системі підготовки офіцерів процедур ухвалення рішень за натовськими стандартами (TLP, MDMP) та розподілу повноважень офіцерського і сержантського складу. І, безумовно, лідерство.

Окрім того, один із пріоритетних напрямків — мовна підготовка. Без належного знання англійської годі говорити про ефективну взаємодію підрозділів, які входять до багатонаціональних контингентів. Це відкриває можливості офіцерові готуватися на фахових курсах за каталогом НАТО, зростати професійно. Для цього збільшено на 15 % бюджет навчального часу, виділеного для інтенсивного вивчення іноземної мови, довівши його до 690 годин. У нас успішно функціонують English Speaking Club, факультатив з удосконалення мовної підготовки. По суботах запроваджено день англійської мови. Щодня заняття з курсантами відвідують представники збройних сил США, Канади, ФРН, Данії. Спілкування з ними ламає мовний бар’єр, навчає особливостям застосування військової термінології від носіїв мови.

Що збережеться корисного з сьогодення під час реформування й переходу до нової системи військової освіти?

— Якщо говорити відверто, ми давно стали на шлях удосконалення освітнього процесу задля досягнення сумісності із стандартами НАТО. Те, що я перерахую, є не лише приводом для гордості. Без цього ми не зможемо рухатись далі.

Отже, ми запровадили вивчення курсантами процедур ухвалення рішень за натовськими стандартами у навчальній дисципліні «Основи військового управління, штабні процедури НАТО». І повністю перейшли на використання тактичних знаків Альянсу за стандартом АРР-6 та систем координат MGRS.

У заняттях, тактичних тренуваннях і командно-штабних навчаннях використовуємо програмні продукти країн-партнерів, а саме: Follow Me, Virtual Battlespace 3, JCATS (Joint Conflict and Tactical Simulation). Вони дають курсантам змогу практично оцінити результати ухвалених ними рішень. Удалося організувати системне проведення командно-штабних навчань батальйонного рівня. Навчальна аудиторія виконує весь комплекс функціональних обов’язків з управління військами у складі штатних органів управління на тлі складної тактичної обстановки, притаманної сучасному бою. Ці навчання в Академії відбуваються з використанням тактичних знаків, картографічних стандартів системи координат і процедур ухвалення рішення, узвичаєних у НАТО. Це у поєднанні з вивченням і практичним застосуванням досвіду ЗСУ в АТО та ООС і є нашим сьогоденням.

Тому невипадково Військовий комітет НАТО, як і у квітні 2018-го, вдруге обрав для проведення виїзного засідання нашу Академію. Це свідчення того, що колектив вишу багато зробив для імплементації євроатлантичних принципів і стандартів у контексті прагнення України до членства в Альянсі.

— Павле Петровичу, ви не один рік вивчали досвід військової освіти у країнах НАТО. Яка система найбільше підходить для впровадження у нас?

— Я відвідав чимало військових навчальних закладів, зокрема у США, Франції, ФРН, Туреччині, Данії, Словаччині, Польщі. Картина військової освіти як у США, так і в європейських країнах, неоднорідна. Кожна держава має свої погляди на підготовку майбутніх офіцерів.

На мою думку, основою для вдосконалення системи військової освіти в Україні має стати досвід Військової академії збройних сил США, відомої як Вест-Пойнт. Де освіта й підготовка розділені. За час навчання випускник здобуває ґрунтовні знання з певної галузі знань, отримує диплом бакалавра. Також він вивчає і загальновійськову підготовку. Надалі у навчальних центрах чи школах триває його вишкіл за визначеним фахом. Якщо проаналізувати напрями вдосконалення військової освіти, започатковані Департаментом військової освіти, науки, гуманітарної та соціальної політики, то ми бачимо наближеність саме до американської моделі.

Рівень підготовки курсантів приємно дивує закордонних партнерів

— Набуття операційної сумісності на основі натовських стандартів — одна зі стратегічних складових реформування системи військової освіти. Яким чином це відбувається в Академії?

— З 2014 року Збройні Сили України задіяні в Ініціативі взаємосумісності партнерів, започаткованій задля збереження і подальшого розвитку операційної сумісності держав-членів і партнерів після завершення операції Альянсу в Афганістані. В межах цієї ініціативи НАТО теж направляє в Україну військових інструкторів і радників. В Академії на постійній основі працюють радники з ФРН, Данії та Канади, які допомагають імплементувати в навчальні плани і програми стандарти НАТО, а в Міжнародному центрі миротворчості та безпеки (складова академії) набуттям операційної сумісності опікуються представники збройних сил США, Канади, Великої Британії, Польщі, Литви, Данії та Швеції, які діють у межах тренувальних місій JMTG-U, OpUNIFIER, ORBITAL.

У наших курсантів є унікальна можливість практикуватися як на етапі підготовки міжнародними тренувальними місіями, так і у процесі міжнародних навчань. Таких, як Rapid Trident, де викладачі й курсанти виконують обов’язки у складі штабу бригади, штабах батальйонів і багатонаціональних підрозділів. Якісний і достатньо високий рівень підготовки наших учасників неодноразово відзначало керівництво і представники країн НАТО. Досягненню операційної сумісності сприяє і залучення викладачів та курсантів до навчання у військових вишах США, Канади й Великої Британії.

Плануємо ввести в навчальні плани і програми вивчення порядку виклику й корегування вогню артилерії, фіксації мінних полів, як це є в арміях Альянсу.

Цього року звели нову «Смугу розвідника» і завершують «Смугу лідера»

— Що є наріжним каменем фундаментальних змін у військовій освіті?

— Це приведення до необхідних вимог законодавства України. Так, це не входить до моєї компетенції, втім ми постійно складаємо і подаємо пропозиції вдосконалення чинних нормативно-правових актів ті керівних документів, що регламентують організацію освітнього процесу.

Окреме і надзвичайно важливе питання — інфраструктура. Ми тут чимало зробили. За останні три роки на полігоні — основі польового вишколу курсантів і слухачів курсів — створено Центр імітаційного моделювання, найбільший в Україні навчально-тренувальний комплекс «Ведення бою в урбанізованій місцевості», де є такі елементи, як житлові квартали міста і селища, промзона, так званий Kill House. Цього року звели нову «Смугу розвідника» і вже завершуємо абсолютно інноваційну «Смугу лідера».

В останній рік інтенсивно нарощено інфраструктуру проведення різних форм фізичної підготовки. На території містечка у Львові, окрім спортзали, футбольного поля й майданчиків для спортивних ігор, віднедавна функціонує сучасний тренажерний зал із професійним обладнанням. Є умови для занять контактними видами спорту.

Нині споруджуємо сучасний спорткомплекс із басейном. У розробці — необхідна проєктно-кошторисна документація, розраховуємо на фінансування. А на полігоні в останні роки звели кілька масштабних об’єктів для занять із фізпідготовки: спортзалу та низку багатофункціональних спортмістечок. Час, коли курсанта заганяли на стадіон чи турніки, давно минув. Майбутні офіцери використовують будь-яку хвилину, щоб розвиватися фізично.

— Чи зміняться в процесі реформування правила прийому до Академії?

— Вони формуються відповідно до умов, визначених Міністерством освіти і науки України. Вступники до вищого військового навчального закладу повинні володіти здатністю до навчання, відповідним рівнем фізичної підготовленості, а також морально-психологічною здатністю до подальшої служби в ЗСУ, зокрема на офіцерських посадах. Розроблені нами правила прийому цілком відповідають цим вимогам і суттєвих змін до них не передбачається.

— Як зарекомендували себе в навчальному процесі курсанти-дівчата?

— Служба жінок у бойових підрозділах на командних посадах давно є нормою в арміях провідних країн. Цього року і ми вперше в історії сучасної України набрали дівчат на бойові спеціальності. Відтепер вони із хлопцями здобувають фахи, які традиційно вважали чоловічими. Жінки мають рівне право здобути військову освіту та обіймати посади командирів механізованих, артилерійських та інженерних підрозділів. Дівчата довели спроможність здобувати непростий військовий фах. Головне — бажання й відповідальне ставлення до навчання та службових обов’язків. Із цим завданням вони справляються на «відмінно». Варто нам самим не виокремлювати їх з колективу й не ділити майбутніх офіцерів за статями.

Нині в курсантських лавах, особливо на бойових фахах, дівчат небагато. Але у перспективі їх однак буде більше. Бо патріотизм, любов до Батьківщини й готовність зі зброєю в руках захищати рідну землю не мають статі.

Інтервю підготовлено за сприяння пресофіцера НАСВ підполковника Антона Мироновича

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас у Facebook
Інтерв`ю