ТЕМИ
#СОЦЗАХИСТ #СПОРТ #РАШАБУМ #ЛАЙФХАКИ #ООС #КОРУПЦІЯ #ІНФОГРАФІКА

21 грудня 1988 року Ан-225 «Мрія» вперше піднявся в небо

21 Грудня 2019
21 грудня 1988 року Ан-225 «Мрія» вперше піднявся в небо

21 грудня 2019 року виповнюється 31 рік із дня першого польоту найбільшого в світі транспортного літака Ан-225 «Мрія», створеного фахівцями «Антонов». Це легендарна й унікальна машина. Злітна вага «Мрії» сягає фантастичної величини — 640 т. На рахунку Ан-225 — 240 світових і національних рекордів, зокрема перевезення найважчого вантажу масою 253,8 т, найважчого моновантажу — 187,6 т, а також вантажу завдовжки 42,1 м.

Розроблення «Мрії» велося в межах космічної програми. З початку основним завданням цього літака було перевезення різних частин ракети-носія «Енергія» і космічного корабля «Буран», які виготовляли на підприємствах центральних областей СРСР, а кінцеве складання мало здійснюватися на «Байконурі». Проєктна довжина деяких з них сягала 60 м, а діаметр — 8 м. Дальність транспортування становила 1500–2500 км. Крім того, залежно від виконуваного на орбіті завдання, «Буран» міг приземлятися на різні аеродроми. Звідти його потрібно було знову доставляти на «Байконур», до місця попереднього старту. Для здійснення цих перевезень неможливо було використати жоден із видів наземного транспорту. Адже це потребувало б прокладення нових і реконструкції наявних доріг, перебудови мостів, розширення тунелів, підняття ліній електропередач тощо.

Гліб Євгенович Лозино-Лозинський, генеральний конструктор НВО «Молнія», де проєктували «Буран», ставив завдання більш масштабно — розробити багаторазову космічну транспортну систему не з вертикальним, а з горизонтальним стартом, в якій перший ступінь — літак, а другий — невеликий космічний човник із паливним баком. Таким чином літак перетворювався на справжній літальний космодром.

Основою для його розроблення був обраний раніше створений у ДКБ О. К. Антонова важкий транспортний літак Ан-124 «Руслан», який тоді вже був запущений у серійне виробництво. Завдяки цьому на створення Ан-225 колективу антоновців знадобилося лише три з половиною роки. Напередодні зльоту на борту літака з’явилося його ім’я — «Мрія». Коментуючи такий вибір, генеральний конструктор Петро Васильович Балабуєв пояснив: «Мрія — це нескінченність людської думки та бажання, те, що веде нас уперед та ніколи не зникне, допоки людина живе на планеті».

Ан-225 уперше злетів, керований екіпажем випробувачів у складі: командир Олександр Галуненко, другий пілот Сергій Горбік, штурман Сергій Нечаєв, бортінженери Олександр Шулещенко та Володимир Гусар, радист В’ячеслав Білоусов і провідний інженер із льотних випробувань Михайло Харченко. А менш ніж за пів року, 3 травня 1989-го, «Мрія» стартувала з аеродрому «Байконур», несучи на «спині» свій перший вантаж — повітряно-космічний літак «Буран» масою більше ніж 60 т. На рахунку «Мрії» з «Бураном» — 14 польотів разом загальною тривалістю 28 годин 27 хвилин. Їх було виконано з аеродромів, розташованих у різних кліматичних зонах СРСР. Однак із розпадом Радянського Союзу фінансування програми «Енергія-Буран» припинилося, і проєкт було зупинено. А в 1994 році припинила польоти і «Мрія». Вона залишалася на землі сім років.

Однак з часом «Антонов» став отримувати достатньо велику кількість замовлень на доставку вантажів, вагові та габаритні показники яких перевищували можливості «Русланів». Тоді Петро Балабуєв прийняв рішення про відновлення та модернізацію Ан-225 у повноцінний комерційний літак, здатний перевозити вантажі по всьому світу.

7 травня 2001 року можна вважати другим народженням «Мрії». У цей день відбувся «другий перший» зліт оновленого Ан-225. Протягом місяця він виконав близько 20 випробувальних польотів, продемонструвавши достатньо високу надійність, і успішно завершив програму сертифікації.

Так почалася нова ера в житті цього дивовижного літака, який і сьогодні працює в складі парку авіакомпанії «Авіалінії Антонова», продовжуючи надійно служити людям. Окрім численних перевезень унікальних вантажів, Ан-225 неодноразово брав участь у гуманітарних операціях із ліквідації наслідків стихійних лих у різних країнах.

Цей літак здобув любов і прихильність мільйонів людей по всьому світу. Ті, хто хоча б раз бачив цього надзвичайного птаха в небі, не залишився байдужим до краси та елегантності його величі.

Літак став справжнім символом України, адже земною кулею всіма мовами лунає українське слово «Мрія»!

Цікаві факти з біографії «Мрії»

Ан-225 «Мрія» — найбільший транспортний літак, з найбільшою вантажопідйомністю в світі. Він установив 240 світових рекордів.

Літак створили за рекордно короткий термін — 3,5 роки!

Можна сказати, що в біографії «Мрії» було три «перші» польоти:

— 21 грудня 1988 року — Ан-225 уперше піднявся в небо;

— 13 травня 1989 року — перший політ Ан-225 із космічним кораблем «Буран» відбувся на космодромі «Байконур». Цю подію центральне телебачення транслювало в прямому ефірі. Ніколи раніше випробування космічної техніки не демонструвалося такому широкому загалові.

— 7 травня 2001 року — відновлена та модернізована для комерційної експлуатації «Мрія» злетіла в небо після тривалого перебування на землі внаслідок закриття програми «Енергія-Буран». Цей день вважається другим днем народження Ан-225.

Пальне «Мрії» розміщується у вісімнадцяти баках-кесонах, по три баки на кожний двигун. Загальна місткість усіх паливних баків — 405 000 л.

Залежно від навантаження, Ан-225 витрачає від 15,9 т пального на годину (під час польоту в крейсерському режимі).

Літак може залишатися в повітрі до 18 годин і долати відстань близько 15 тисяч кілометрів.

Шасі літака має 32 колеса: чотири на двох передніх опорах шасі та 28 — в основному.

«Мрія» має унікальне семирядне основне шасі: по дві стійки з двома колесами в кожному ряду. Це забезпечує рівномірне розподілення навантаження від великої ваги літака на площу аеродромного покриття. Тому Ан-225, максимальна злітна вага якого сягає 640 т, може базуватися на звичайних аеродромах. Чотири задні стійки з колесами можуть повертатися на кут, який відповідає радіусу повороту літака, тому для розвороту на 180 градусів «Мрії» потрібен майданчик шириною лише 56 м.

Максимальна тяга 6-ти двигунів «Мрії» у злітному режимі становить 136,8 т.

Тривалість відкривання носової вантажної рампи — 7 хвилин, а сам процес отримав назву «Танок слона».

Розмах крила «Мрії» — 88,4 м. Лише два літаки в світі перевершують Ан-225 за цим параметром: Hughes H-4 — 97,5 м, що належить до класу літальних човнів і піднімався в повітря лише один раз у 1947 році, та двохфюзеляжний Stratolaunch, який наразі готується до свого першого польоту та має розмах крил 117,3 м.

У вантажний відсік Ан-225 можна помістити в чотири рази більше вантажу, ніж у Боїнг-737, а в разі потреби туди поміститься і сам корпус Боїнг-737.

У 2002 році монета із зображенням «Мрії» стала першою в серії «Літаки України», яку випускає Національний Банк України. Ан-225 зображений на срібній монеті номіналом у 20 гривень.

Назву «Мрія» на борт літака нанесли за одну ніч перед викочуванням Ан-225 зі складального цеху.

11 вересня 2001 року під час одного польоту на «Мрії» екіпаж О. В. Галуненка встановив 214 національних і 124 світових рекорди, зокрема вантаж 253,820 т було піднято на висоту 10 570 м і досягнуто швидкість 763 км/год на замкнутому 1000-км маршруті.

16 червня 2004 року, виконавши переліт на Ан-225 з вантажем масою 247 т (4 трубоукладальники) з Праги (Чехія) до Ташкента (Узбекистан), екіпаж А. З. Моісеєва встановив шість світових рекордів.

У 2005 році британські спеціалісти включили Ан-225 «Мрія» до списку 13 визначних в історії авіації літаків, зображення яких розміщені на тринадцяти срібних монетах, випущених Британським монетним двором. Ця серія монет номіналом у 25 доларів Соломонових островів, що входять до Британської співдружності, присвячена 100-річному ювілею історії світової авіації.

3 грудня 2005 року «Мрія» у рамках благодійної акції «Самаритянський гаманець» доставила з Великої Британії до України 75 тисяч коробок із подарунками для дітей.

11 серпня 2009 року Ан-225 доставив із Франкфурта (Німеччина) до Єревана (Вірменія) найважчий в історії авіації моновантаж — генератор, який транспортувався разом із спеціальною рамою. Загальна вага вантажу становила 187,6 т. Це перевезення внесено до «Книги рекордів Гіннеса».

У грудні 2013 року авіакомпанія «Авіалінії Антонова» виконала перевезення двох вагонів трамвая із Шицзячжуана (Китай), до Самсуна (Туреччина). Беручи до уваги габарити вантажу (розміри одного вагону 20,04 х 2,88 х 3,60 м), для виконання поставленого завдання було обрано Ан-225, довжина вантажної кабіни якого — 43,3 м.

10 червня 2010 року Ан-225 перевіз найдовший в історії повітряних транспортувань вантаж. Дві лопаті вітряка довжиною 42,1 м кожна були доставлені з Китаю в Данію.

27 вересня 2012 року «Мрія» підняла на висоту 10 150 м 500 картин 120-ти українських художників галереї «Глобус». Цей рекорд увійшов до «Книги рекордів Гіннеса».

15 травня 2016 року Ан-225 «Мрія» приземлився в аеропорту м. Перт, Австралія. Це перший візит літака Ан-225 на континент. «Мрія» доставила з Праги генератор компанії Brush. Його довжина — 8,8 м, висота — 3,17 м, ширина — 3 м, вага — близько 118 т.

Подивитися на українського «короля неба», як охрестили його місцеві ЗМІ, до Перта прибули десятки тисяч австралійців із різних куточків материка.

Хоч би де з’являвся Ан-225, його зустрічають сотні людей — прихильників елегантної величі «Мрії».

Микола Поплавський

Кореспондент АрміяInform
Читайте нас в Telegram
Timeline, Новини