Інформаційне агентство Міністерства оборони України
UA

Бразильські літаки Super Tucano, які може закупити Україна

25 Жовтня 2019
Бразильські літаки Super Tucano, які може закупити Україна

Президент України Володимир Зеленський нещодавно провів зустріч зі своїм бразильським колегою. Відбулося це під час візиту до Японії на інтронізацію нового імператора. За підсумками зустрічі президент Бразилії Жаїр Болсонару заявив про зацікавленість України в літаках Super Tucano.

«Грача» уже сприймають як надійну «бойову сокиру»

Відповідний допис з’явився у твітері Болсонару: «Україна хоче бразильські військові літаки. Президент України зацікавлений у купівлі літаків Super Tucano», — пише бразильський лідер. Далі в його твіті йде інформація про пропозицію придбати інший літак, KC-390, але про це — згодом.

Бразильські ЗМІ одразу загомоніли: контракт щодо придбання «Супер Тукано» може бути підписаний уже в першій половині наступного року, коли планується візит нашого Президента до Бразилії. Тож українцям стало цікаво, що це за «невідомий літак» — «планер інкоґніто», про який говорять на найвищому рівні глави держав, і чи насправді Україна може придбати бразильську бойову техніку?

По-перше, літаки класу Super Tucano — це особливий вид навчально-бойових літаків, легкий турбогвинтовий штурмовик, завдання якого подекуди пересікаються з можливостями штурмових вертольотів, але дуже і дуже частково. На відміну від «вертушок», легкі штурмовики мають більшу живучість, швидкість, дальність і висоту польоту.

Наразі Збройні Сили України мають на озброєнні єдиний тип штурмовика — літак Су-25 («Грач»). Машина є хорошою бойовою технікою, перевіреною десятиліттями експлуатації й десятками воєнних конфліктів. Проте вона надзвичайно морально застаріла, сприймається як міцна й надійна «бойова сокира» — серед високотехнологічних «штурмових ґвинтівок» сучасної авіації.

Нагадаємо, що раніше АрміяInform писала про американські тактичні винищувачі F-15, які Україна може закупити на заміну МіГ-29 уже ближчим часом.

Історія бразильського «Супертукана»

Повна назва бразильського літака — EMB-314 Super Tucano (іноді — А-29 або ALX). Попередником машини стала навчальна розробка компанії Embraer — EMB 312 Tucano, який не отримав такого застосування, як його модифікація з новим номером та приставкою «Супер». Перший доопрацьований, озброєний та броньований EMB-314 піднявся в повітря у 1999 році.

Наразі компанія Embraer виготовляє два основні варіанти літака: A-29A (одномісний) та A-29B (двомісний). До речі, виробничі потужності, крім Бразилії, нині розміщені й у США, де Embraer у співпраці з корпорацією Sierra Nevada виготовляє експортні літаки: для Колумбії, Еквадору, Гондурасу, Індонезії, Нігерії, США та кількох інших країн. Україна ‒ не єдиний потенційний оператор Super Tucano: ведуться успішні переговори про поставляння техніки до Перу, Швеції, Лівії й інших країн.

Обидва варіанти штурмовика призначені для виконання розвідувальних завдань, перехоплення повітряних цілей, а також самостійної атаки наземних об’єктів та підтримки і прикриття сухопутних військ. Двомісний A-29B, крім того, може використовуватися в навчанні льотчиків та для завдань повітряного спостереження. Завдяки додатковому і підвісним паливним бакам тривалість польоту Super Tucano збільшується до 8 годин.

Чим привабливий для України?

По-перше, ми давно зрозуміли, що грандіозна техніка часів СРСР — від літаків і кораблів до інших міцних видів озброєння — малоефективна в умовах сучасних локальних конфліктів, один із яких кровоточить на українському сході.

Доцільно мати надійну і перевірену, але недорогу бойову техніку. Навчання на Су-25 — тривале та вартісне, а ремонт і обслуговування — недозволена розкіш для кризової економіки України. Натомість літаки, подібні «Супер Тукану», чи бронекатери на кшталт «Айлендів», цілком «бюджетні» й можуть з успіхом виконувати завдання у певних бойових операціях.

Зрозуміло, не буває бочки меду без ложки дьогтю. Навіть виробники EMB-314 не приховують: дешевизна літака означає його відносну недовговічність. Проте це, наприклад, не зупиняє перебірливі США, які експлуатують A-29B від 2008 року, або небідну Швецію, яка планує замінити на «Супер Тукана» свій тренувальний літак Saab105.

Зауважимо, що розмова Володимира Зеленського з Жаїром Болсонару з’явилася не на порожньому місці. Ще на початку серпня 2019-го Бразилію навідав командувач Повітряних Сил України генерал-полковник Сергій Дроздов. Він на чолі делегації українських офіцерів на місці вивчав питання експлуатації Embraer EBN-314 Super Tucano, які перебувають на озброєнні авіаційного крила в місті Сан-Паулу. Після демонстраційних польотів, показаних бразильськими льотчиками 3-ї окремої ескадрильї, українські авіатори заявили про зацікавленість у придбанні літаків за програмою FMS (американська Програма продажу озброєння і військової техніки збройним силам іноземних держав), про що теж повідомляла АрміяInform.

Чим може похвалитися навчально-бойовий легкий штурмовик із Бразилії?

«Невеличкий» Embraer EBN-314 Super Tucano несе до 1,5 тонни корисного навантаження. Літак невимогливий для тактичної експлуатації в районі бойових дій — йому достатньо 900-метрової злітно-посадкової смуги. Більше інформації можна подивитися на інфографіці, підготовленій АрмієюInform.

Зауважимо лише, що озброєння «бразильського тукана» складається із двох кулеметів та підвісної гармати, керованих бомб, ракетних контейнерів або авіаційних ракет «повітря-повітря» («повітря-земля»).

Повертаючись до згаданого в твіті Болсонару іншого літака — Embraer KC-390, то тут ситуація не настільки зрозуміла. Цей виріб компанії Embraer є двомоторним транспортним літаком середньої дальності, який практично дублює український літак Ан-178. Можливо, бразильці лише запропонували його на якихось вигідних умовах, або навіть злякалися конкуренції. Адже Україна нещодавно виграла тендер на поставку літаків до Південної Америки: «Укроборонпром» замінить транспортниками Ан-178 український же Ан-32Б, який наразі експлуатує МВС Перу.

Підготував Олександр Козубенко. Інфографіка: Сергій Поліщук

Інфографіка, Новини, Озброєння та техніка