На превеликий жаль, у фокус ворожих атак потрапили об’єкти національної енергосистеми. Про те, як мінімізувати шкоду від ворожого терору, розповідає кандидат технічних наук, військовослужбовець…
Одним з етапів підготовки пілота є робота на спеціальних тренажерах, які допомагають швидко й безпечно вивчити літальний апарат. Тренажерна підготовка забезпечує якісний вишкіл льотного складу у віртуальних умовах, максимально наближених до обставин реального польоту. Це мінімізує вплив людського чинника, тобто зменшує ймовірність помилкових дій льотчика.
Головне — сідаючи у крісло пілота, нічого не зачепити, не натиснути і не зламати
Першим тренажерним комплексом, з яким стикаються курсанти Харківського національного університету Повітряних Сил, навчаючись на третьому курсі, є повнофункціональний стаціонарний комплексний тренажер льотчика ТКС-Л39. Він формує, вдосконалює й підтримує в курсантів і пілотів стійкі навики управління літаком та його озброєнням у різних умовах.
Тренажер — точна копія кабіни реального літака з великим проєкційним екраном візуалізації. Реалістичності додає імітатор акустичних шумів, що дозволяє чути звукову обстановку в процесі виконання всіх процедур і режимів — запуску двигуна, прогріву, злітання, польоту, посадки.
Поспостерігавши за тим, як вправно курсанти керують, хоч поки що і не справжнім, та все ж літаком, вирішую спробувати зробити це і сам.
Перше завдання — розміститися в кабіні. Навіть ця нескладна процедура вимагає дотримання певного алгоритму: права нога на сидіння, ліва — на підлогу — упор, права — на підлогу — упор, сідаю. Головне — сідаючи у крісло пілота, нічого не зачепити, не натиснути, ну, і не зламати. Інструктор допомагає застібнути паси й завантажує програму польоту.
У ролі пілота я вперше. Тож з перших секунд відчуваю незручності — тіснота й повне нерозуміння приладів, кнопочок, лампочок та тумблерів.
Якщо тренажер відповідає реальному літакові менше ніж на 95%, його вважають бракованим і не використовують, оскільки він привчає пілота до помилкових дій, які надалі можуть коштувати йому життя.
Я добряче гепнув літак об землю. Той підскочив і я… знову його гепнув
Намагаюсь запам’ятати все, що мені говорять, слухняно виконую команди, які дає керівник мого першого в житті «польоту».
Реалістична картина на екрані, шуми та серйозність інструктора, поступово пробуджують враження, що це не віртуальна, а справжня подорож до неба. До речі, щодо екрану. На нього подається дуже якісна тривимірна картина району польоту, створена на основі реальних фотографій і електронних мап. Так пілоту-новачку легше орієнтуватися під час виконання справжніх польотів.
Виконавши під диктовку інструктора всі процедури, як-от клацання незрозумілими кнопками й перемикачами, отримую дозвіл на зліт. Рука, яку тримаю на штурвалі, підступно пітніє — таки хвилююся. Не хочеться з перших секунд «розвалити» літак на віртуальній злетці, ой не хочеться…
На диво, піднятися вийшло з першого разу. Роблю все дуже обережно, без різких рухів. Перевівши дух, озираюсь навколо. Глибока деталізація місцевості на екрані дає дуже сильне відчуття справжності «польоту». Виконую найпростішу вправу — рух колом. Інструктор раз по разу допомагає правильно тримати штурвал — все-таки кількахвилинної підготовки замало для керування літаком.
Намагаюся стежити за приладами крену, швидкості та висоти, але знайти потрібний з першого погляду виходить не завжди. Літак на такі помилки реагує миттєво, тому мій політ проходить у режимі «вниз — вгору» на межі падіння. Тепер пітніє ще й спина і, я так думаю, інструктор, який стоїть поруч. Зрештою, після кількох хвилин спусків-підйомів мій вестибулярний апарат починає бунтувати, і я повертаюся на базу.
Посадка відбувалася не менш епічно, ніж політ: я добряче гепнув літак об землю, той підскочив і я… знову його гепнув. Літак, хоч і незвичний до таких процедур, вистояв і покотив мене бетонними плитами, але чомусь впоперек посадкової смуги. Я забув, що на землі кермування літаком треба здійснювати педалями, а не штурвалом.
Після повної зупинки виходжу з літака за тим же алгоритмом — підйом, права нога на сидіння, ліва нога на сходи, права нога на сходи. В голові паморочиться — і від тренажера, і від вражень. Навіть віртуальний політ за кермом літака — це цікаво та незабутньо.
Представник Головного управління розвідки Міністерства оборони України Андрій Юсов розповів, що після знищення російського бомбардувальника Ту-22М3 другий російський літак був змушений розвернутися.
Канцлер Німеччини Олаф Шольц закликав країни ЄС посилити допомогу Україні, зокрема відправити більше систем ППО Patriot.
Начальник Головного управління протимінної діяльності, цивільного захисту та екологічної безпеки Міністерства оборони України полковник Руслан Берегуля повідомив, що військові сапери матимуть страхування та додаткову щомісячну виплату в розмірі 30 тис. грн.
Головне управління розвідки Міністерства оборони України повідомило, що російський бомбардувальник Ту-22М3 було знищено тими ж засобами, якими раніше було уражено російський літак далекого радіолокаційного виявлення та управління А-50.
російські війська протягом 18 квітня декілька разів обстріляли Вовчанськ на Харківщині, внаслідок чого поранений місцевий житель, а також пошкоджено 15 житлових будинків.
Польща піднімала в повітря військову авіацію для забезпечення безпеки свого повітряного простору під час атаки рф по Україні.
Захищаємо світ
від 50000 до 120000 грн
Ужгород
68 ОЄБр ім. Олекси Довбуша
На превеликий жаль, у фокус ворожих атак потрапили об’єкти національної енергосистеми. Про те, як мінімізувати шкоду від ворожого терору, розповідає кандидат технічних наук, військовослужбовець…